Incarnate: Angstige droom




Naast de vrolijke kerstfilm Office Christmas Party is er ook weer wat te griezelen in de bios. Incarnate is vandaag in de Nederlandse bioscopen. Met onze neerlandse trots Carice van Houten. Ik ben fan van haar werk dus sowieso moest ik de film checken maar ook omdat ik groot horrorfan ben. 

Brad Peyton heeft Incarnate geregisseerd, de producers van Insidious en The Purge. Nou dat moet dan toch wel een goede horrorfilm opleveren dacht ik zo. Dat Peyton spanning weet op te bouwen in films hebben we gezien in San Andreas met The Rock. De hoofdrol is weggelegd voor Aaron Eckhart die psycholoog Seth Ember speelt. Verder natuurlijk David Mazouz als het bezeten jongetje Cameron en Carice van Houten speelt de moeder van Cameron.



Incarnate verteld het verhaal van Seth Ember die een unieke methode heeft om demonen "uit te drijven" namelijk door in het bewustzijn van het slachtoffer kruipen en de wereld waarin hij wordt gevangen gehouden te helpen ontsnappen. De clou hiervan is dat het zijn/haar eigen keus moet zijn om uit deze "gevangenis" te ontsnappen. Da's namelijk best lastig omdat de demon zo'n mooie perfecte wereld creërt dat het slachtoffer niet door heeft dat dit allemaal nep en er heerlijk vertoeft. Ondertussen vreet de demoon al de energie op en laat het slachtoffer sterven.

Na een succesvolle uitdrijving krijgen Ember en zijn team bezoek van een pastoor uit het Vaticaan die vraagt om hulp omdat een 11 jarige jongen bezeten is door een demoon waar Ember aardig lang naar op zoek is. Ember wordt overgehaald om Cameron te helpen en ontdekt heel vlug dit deze demoon niet alleen sterker is dan hij dacht maar er rijst voor het eerst de vraag, kan hij Cameron wel helpen?



Ik maakte me op voor een onvervalste horrorfilm a la The Excorsism of Emily Rose of iets in die trant. Het feit dat Ember in een rolstoel zit en niet your every neighbourhood pastoor is is wel verfrissend en deed me even denken aan die politie suspense film Deliver us from Evil. Het begin van de film begon goed en zette lekker de sfeer. Dit onderbrak even doordat een vriend van Ember met een wetenschappelijke doorbraak kwam die ik even tot me moest laten dringen en dat ook een vreemde vond. Daarna ging het snel weer de traditionele kant op in dit genre en wist me weer te vermaken. David Mazouz zit een solide Cameron neer en heeft best een pittige rol al kwam het niet natuurlijk over. Het overtuigde me niet. Wellicht ben ik iets te verwend na het zien van Ouija: Origin of Evil?



Carice van Houten zet overtuigend een moeder neer die sceptisch is en haar zoon wil beschermen. Ik vond wel dat ze meer van de moeder in de film hadden mogen stoppen. De vader van Cameron speelt wel ineens en te plotseling een belangrijkere rol. Eckhart en van Houten zijn eigenlijk voor mij de twee die deze film dragen naast het visuele duivelse spectakel. Ik proef ook veel meer dan ik het geweld van Insidious in deze film, de shots, kleuren en filters, het einde (nee ik ga hem niet verklappen). Waar Insidious best een grimmige en ongemakkelijke sfeer neerzette kon Incarnate dat voor mijn gevoel niet. Zelden was ik echt op het puntje van mijn stoel en zelden werd het echt creepy. De speeltijd van anderhalf uur was te kort naar mijn idee. De regisseur had meer kunnen halen uit de karakters en het verhaal. Heb ik me dan niet vermaakt? Jazeker wel!

Waarom deze film gaan zien:

-  Concept is verfrissend
-  Carice van Houten overschaduwt de rest naast Aaron Eckhart

Waarom deze film niet gaan zien:

-  Te weinige goede jumpscares
-  Kort speeltijd maakt het verhaal minder
-  Bepaalde rollen hadden beter gecast moeten worden

Conclusie:

Incarnate is een vermakelijke film maar verre van een suspense/horrorfilm wat het had moeten zijn. Carice van Houten en Aaron Eckhart spelen fantastisch en overschaduwen daarmee eigenlijk voor mij de rest en dat is voor de film als geheel wat jammer. De film probeert te veel op Insidious te lijken en is ook een subgenre op zich maar er zijn betere zoals Insidious. Het einde van de film was ook voor mij althans een tegenvaller. Met je verstand op nul, popcorn en cola/bier dan is dit een vermakelijke film en zeker de horrorfans met minder "baggage" zullen soms wel aardig schrikken. Voor de die-hard griezelfanaat zou ik zeggen kijk dan liever Ouija: Origin of Evil.

Eindscore:
69/100




Hoofdrolspelers: ]


(Imdb gaf niet de volledige cast info dus vandaar een andere bron)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal