I, Tonya de (spoilervrije) review

Een nieuwe film met Margot Robbie wat gaat over een Olympisch kampioen ijsschaatsen. Dit klinkt als een verrassend concept en helemaal omdat dit gebaseerd is op waargebeurde feiten. Gecombineerd met een montage van documentaire-achtige shots lijkt het iets goeds te worden. Of toch niet?

In de hoofdrol zien we Margot Robbie als de schaatssensatie Tonya Harding. Robbie zagen we al eerder schitteren in The Wolf of Wall Street en Suïcide Squad. Verder speelt Sebastian Stan de rol van Tonya’s echtgenoot Jeff. Sebastian Stan kunnen we nu ook zien in Black Panther en de aankomende Avengers: Infinity War. Allison Janney (Girl on the Train, Sun Dogs) speelt de naargeestige, hatelijke moeder van Tonya. Regie van deze docu-style drama is Craig Gillespie. Gillespie ken ik alleen van zijn remake van horrorkomedie Fright Night die jammer genoeg het origineel niet kon overtreffen.

I, Tonya verteld het tragische verhaal van Tonya Harding. Harding, die op jonge leeftijd betoverend raakte door het schaatsen en gesteund door haar rmoeder probeert ze haar droom waar te maken. Ze wordt een sensatie in de schaatswereld door een prestatie neer te zetten die tot op de dag van vandaag in de geschiedenisboeken staat. Echter wordt deze prestatie al gauw overschaduwd door een mislukte aanslag waarbij alle vingers naar haar wijzen….

Het verhaal begint met Tonya die het verhaal inleidt waarbij je de indruk krijgt naar een documentaire c.q. biografie te kijken. Iets wat regelmatig terugkomt overigens. Diverse shots en montages doen ook denken aan Thelma & Louise of Natural Born Killers. De film pleegt echter geen leentjebuur bij de eerdergenoemde films. Robbie speelt fantastisch als Tonya, Ik leefde met haar mee en leerde omgaan met haar gewelddadige uitspattingenwant Harding had geen makkelijk leven. Je merkt dat door de hele film. Robbie zet Tonya neer als volhardend, kwetsbaar, bikkelhard en soms naïef. Daar tegenover staat Janney die Tonya's moeder zo overtuigend speelt dat je een hekel krijgt aan haar al snap je wellicht waar ze vandaan komt. Harding's leven was zwaar, van jeugd tot aan volwassenheid en dat zie je in alles terug.

Allison Janney staat Robbie trouwens perfect bij als de moeder die Tonya steunde alleen niet op een lieve manier.  Het is wel vooral Robbie’s spel die zorgt dat je blijft kijken, dat je wil weten of ze de prestatie neer gaat zetten waar ze voor vecht. Minpuntje is wel dat de film soms zwaar aanvoelt qua toon en visuals ondanks dat de film verder goed in balans. Sommige kijkers moeten hier denk ik wel door heen bijten.

Gillespie levert een zwarte komedie met een flinke dosis drama maar verteld wel het indringende verhaal van de ooit beroemde schaatster. I, Tonya is een beklemmende film geworden die je gemengde gevoelens geeft en daarmee jongleert.  Hoewel er de nodige humor in zit is het allesbehalve een vrolijke film. Het is een goed uitgewerkt verhaal over Tonya Harding die verder solide oogt qua screenplay, casting en camerawerk. Robbie en Janney dragen echt de film voor mij.

Waarom deze film gaan zien:

-  Robbie zet beste rol neer tot nu toe
-  Indringend verhaal
-  Humor en drama zijn perfect in balans

-   Zware toon van het verhaal

I, Tonya is mede door Robbie en Janney een bijzondere film geworden die een perfect mix biedt tussen drama, een vleugje komedie en indringend waargebeurd verhaal over een meisje die haar droom waarmaakte op een manier zoals je die niet vaak ziet. De film stijgt daardoor boven de rest uit en is een verborgen parel die ik wel aan iedereen kan aanraden. De trailer legt de toon op de zwarte komedie maar het is allesbehalve een vrolijke film. Echter wil je als kijker blijven kijken om te zien hoe het Harding vergaat en vooral hoe ze met de dingen in het leven omgaat. Robbie zet haar beste rol neer tot nu toe.

80/100

Margot RobbieMargot Robbie...
Tonya Harding