Avengers: Infinity War review





Regie:   Anthony Russo en Joe Russo
Cast:    Scarlett Johanson, Robert Downey Jr., Elizabeth Olsen, Josh Brolin, Vin Diesel, Tom Holland, Chris Evans, de lijst is lang....

Uitgenodigd door Kinepolis (mijn volgende review wordt die van de bioscoop zelf) mocht ik naar de nachtelijke première gaan om deze film te zien. Deze film is een langverwachte droom die werkelijkheid werd. Laat me dit even kort uitleggen. Ik was als tiener, zo'n 27 jaar geleden, erg into Marvel en toen met name de comics. Spiderman, X-Men, Avengers, welke Marvel comic dan ook, ik las ze allemaal en verzamelde ze ook allemaal. En uiteraard las ik toendertijd de 3 comics die samen de strijd lieten zien die Infinity War heet. Met daarvoor nog Infinity Gauntlet.


Ik was sprakeloos van de epische gevechten die ik in de comics las en samen met mij meer fans in mijn omgeving. We zaten vaak gezamelijk te bomen over hoe vet het zou zijn om hier ooit een film van te zien. Thanos tegen alle superhelden binnen de Marvel universum. Na een enthousiaste brainstorm sessie over hoe dit dan zou gaan zuchtten we altijd en dachten eigenlijk dat het nooit zou gebeuren. En toen kwamen daar ineens geruchten van een Spiderman film en tig jaren wachten. Het concept wat Marvel naar het witte doek bracht sloeg aan en er was ineens die ene eerste teaser van Thanos en ging uit mijn dak omdat het er toch eindelijk er van zou komen. Met gisternacht als climax toen ik in de betreffende Kinepolis mijn perskaart liet zien en mijn 3d bril kreeg en naar de zaal begeleidt werd. Waarna om één over twaalf 's nachts Avengers: Infinity War begon.....

Avengers: Infinity War gaat over Thanos die de Infinity Stones wil bemachtigen om zo zijn eigen plan te trekken en universum te zuiveren van de mensheid. Dat wil zeggen, de helft van alle levensvormen te vernietigen zodat de andere helft een goed leven leidt. Op papier een nobel streven wellicht maar uit de mond van deze titaan klinkt het iets minder goed en kan dit alleen maar verkeerd gaan. Alle superhelden denken hier hetzelfde over en besluiten om door desnoods hun eigen leven te geven Thanos te stoppen. Een episch gevecht begint.....

Met de comics in mijn achterhoofd ging ik de film in en was gespannen. Wat gaat Marvel hier van maken en hoe gaan ze met die vele superhelden doen in de twee en half uur speeltijd. Hoe geven ze alle superhelden en Thanos alle aandacht? Hoe zouden de gevechten gaan? Veel vragen die uiteindelijk op een mooie manier werden beantwoordt en het mij gerust stelde. Het is lastig om niet met spoilers te gaan smijten maar ga dit toch proberen. De gebroeders Russo heeft samen met Marvel en de cast er voor gezorgd dat dit verhaal op goede wijze vertaald werd naar het witte doek. De bekende humor is aanwezig, de gehele cast speelt met zichtbaar plezier hun karakters en de wendingen in het verhaal worden goed aan elkaar geregen zodat de Marvel fan het begrijpt maar ook de fans die voor een spectaculaire actiefilm komen.


Thanos wordt als de schurk in dit verhaal heel apart neergezet en ik bedoel dat goed. Zoals de superhelden met dingen worstelen zo doet Thanos dat ook. Thanos is trouwens in deze film zeer sterk neergezet. Hij is imponerend, vol zelfvertrouwen en behoorlijk bad-ass. Marvel heeft Thanos echt neergezet als schurk die zichzelf geen schurk voelt maar vanuit zijn hart denkt het goede te doen voor iedereen. Hij neemt daardoor bepaalde beslissingen waarbij gezegd moet worden dat ik meer niet zag aankomen dan wel. Hij is daarmee voor mij de beste comic villain in een film ooit!

De special effects zijn natuurlijk van de bovenste plank, de vele gevechten zijn memorabel en episch. Het geluid maakte het spektakel compleet en de Dolby Atmos sausje was de kers op de taart. De screenplay is ook dik in orde en werkt naar een bevredigend einde toe. De afwisselingen van lokaties, de meerdere verhaallijnen die mooi in elkaar overlopen, de perfect getimede humor en de niet eerder vertoonde samenwerkingen tussen de superhelden (Spiderman met Doctor Strange bijvoorbeeld) werkt zeer goed. En bij het einde had ik voor het eerst bij een Marvel film het gevoel van "Ok en hoe nu verder?" Ik was hierdoor aangenaam verrast ookal ken ik het verhaal en hoe het eindigt. Het eerste deel van dit verhaal is fantastisch verteld en alles waarvan ik hoopte dat erin zou zitten komt ook aan bod. Ik ga het gewoon zeggen, hier en nu! Avengers: Infinity War is de beste Marvel film die in de afgelopen 10 jaar is gemaakt.


Dat gezegd hebbende was er wel een klein minpuntje. Soms kregen bepaalde karakters iets meer screentime waarbij ik voor een seconde het gevoel had, okee en nu verder please! Wanneer ik het als geheel bekijk is dit minpuntje eerder minuscuul dan klein maar wilde het toch benoemen.

Conclusie: 

Ik heb van de film van begin tot het eind genoten, alles klopte van de chemie tussen de superhelden en hoe Thanos neergezet is. De cast speelde met zichtbaar plezier de karakters, iets wat ze natuurlijk de afgelopen 10 jaar hebben gedaan. Dan wordt je eigenlijk wel het karakter wat je speelt. Robert Downey Jr. is daarin een goed voorbeeld. Thanos is imposant en een echte villain en dat is voor het eerst in een Marvel film. Er gebeurd zoveel in deze film met alle karakters, er is zoveel te zien in deze film naarmate het verhaal zich ontvouwt, indrukwekkend dat ze een goede balans hebben weten te brengen zodat iedere superheld in ieder geval even in de spotlight wordt gezet. Avengers: Infinity War is een fantastische climax van 10 jaar Marvel films en het einde van deze film beloofd wat voor deel 2 wat in 2019 gaat komen. Hoe dit verhaal is vertaald naar film is hoe ik het al die jaren voor me zag en hoopte. Ik werd niet teleurgesteld, als Marvel fan niet maar ook niet als filmcritic. Ga deze film zien, ontdek alle verhaallijnen, de briljant getimede humor en aanschouw het gevecht in de strijd om het universum. Om in Thanos z'n woorden te spreken: "But this, does put a smile on my face."



Minpunten:

-   Sommige karakters tikkeltje te lange screentime

Pluspunten

-   Thanos is imponerend en beste comic villain in een film
-   Top notch humor wanneer het moet en kan
-   Verhaal wordt briljant verteld
-   Mooi climax na 10 jaar Marvel films
-   Balans tussen de vele karakters en verhaallijnen
-   Goed doordacht van begin tot eind

Eindcijfer:
99/100




Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal