The Hurricane Heist Review

Regie:   Rob Cohen
Hoofdrolspelers: Toby Kebbell, Maggie Grace, Ryan Kwanten
IMDB link

Jaren geleden blies The Fast and the Furious nieuw leven in het genre van snelle auto's, stoere gasten en sexy vrouwen waarin racen, status en zijn/haar gepimpte bolide centraal stond. Destijds was dit een schot in de roos omdat het tunen/pimpen van je auto een hot item was wereldwijd. Driftend stal het de harten van vele autofanaten en groeide het uit tot een op zichzelf staande franchise die bepaalde unieke dingen deed voor de filmindustrie.

Nu komt de maker van deze hit met The Hurrican Heist en aan de trailer zagen we dezelfde aktievolle scene's maar zonder de eerdergenoemde stoere gasten en sexy vrouwen. Het plot van de film is niet zo heel diepgaand. Een bende dieven besluiten de Amerikaanse staatskluis te beroven van al het geld terwijl één van de meeste krachtige orkanen huishoudt in dat gebied. Ze gaan er vanuit dat iedereen gevlucht zal zijn echter is er een dappere agente en medewerkers die de biljoenen dollars willen bewaken. Een stormachtige kat- en muisspel volgt.

De film begint met een achtergrondverhaal van 2 van de hoofdrolspelers. Dit zodat later duidelijk wordt wat hun rollen zijn in het geheel. Hoewel we de welbekende rivaliteit van twee broers onderling zien is dit leuk gedaan al is er één moment in deze proloog wat echt eerder lachwekkend is en totaal misplaatst. Het verhaal ontvouwt zich later op een degelijke manier en kent wat kleine plottwists die aardg zijn gedaan. Het verhaal vertelt een klassieke kat en muisspel waarbij je de invloeden van bovengenoemde franchise duidelijk waarneemt. Rob Cohen heeft niet zijn best gedaan te verbloemen waar hij vandaan komt. De brug tussen live action en CGI is trouwens zeer mooi gedaan maar mist op een paar cruciale moment zijn geloofwaardig. Maar ja, je gaat naar deze film niet voor de realisme. Oh en als laatste punt van kritiek vind ik veel sequences té donker al snap ik dat je met zo'n gegeven als een orkaan niet veel aan licht kan hebben in de buitenscenes.

Geen supersterren in de cast maar deze film heeft dat niet nodig. Ik vond alle acteurs goed acteren en zaten duidelijk in hun rol. Hier heb ik dus niks op aan te merken en is on par met wat deze film probeert te doen. Qua screenplay begreep ik alleen één scene niet en hoewel deze scene niet cruciaal is voor het verhaal of het plot is het wel eentje die echt totaal misplaatst is en overbodig. Check de film en je snapt welke scene ik het over heb. Een hint, peanutbutter, jelly time!

The Hurricane Heist is een leuke poging van Cohen om iets anders te doen dan films over snelle auto's. Toch zijn bepaalde elementen wel aanwezig. Deze film kijkt lekker weg en kent wel een aantal aparte scene's en sommige dingen roepen wel vraagtekens op waarom het in deze film zit. De cast van de film is goed gekozen en ze zitten duidelijk in hun rol. De één oversteeg de ander niet maar dat is voor dit type film prima. Is dit een aanrader? Nee, niet nu Ready Player One en Tomb Raider in de bioscoop draait en deze week we ook Rampage kunnen checken (wat eigenlijk San Andreas is met grote monsters). The Hurricane Heist in 3D was ook niet zo overtuigend dus in 2D meer dan goed te doen. Pak een bak popcorn en je zal prima vermaakt worden met deze film. Al neig ik eerder om één van de vele delen van The Fast and the furious nog maar eens aan te zetten.

Pluspunten:
-   Leuke poging van Cohen
-  Kijkt lekker weg