Jurassic World Fallen Kingdom (spoilervrij) review

Regie:     J.A. Bayona
Cast:      Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Ted Levine, Toby Jones, Jeff Goldblum
IMDB link

Jurassic World kwam uit in 2015 en beloofde een langverwachte terugkeer van de dinosaurussen op Isla Nublar. De film liet meer zien over hoe de dino's werden getraind en wat er gebeurde na Jurassic Park 3. Laatstgenoemde was voor mij de minste deel uit de franchise en was blij verrast dat Jurassic World iets anders bood. De cliffhanger in deze film maakte duidelijk dat dit een serie zou worden. Volgende week gaat in Nederland na lang wachten Jurassic World Fallen Kingdom in (landelijke) première. Dankzij Kinepolis kreeg ik de kans om de film gisteren te zien waardoor ik nu dus de spoilervrije review kan schrijven.

Zo aan de trailers te zien gaat het vooral in dit deel om Blue, de geliefde raptor uit Jurassic World die zijn totale gehoorzaamheid gaf aan de mens. Tenminste aan Owen dan (Chris Pratt). Diezelfde Owen wordt nu door zijn ex-geliefde Claire (Howard) gevraagd om Blue te gaan redden van Isla Nublar omdat ze heel graag de dino's wil redden van de ondergang die nadert in de vorm van een waanzinnige vulkaanuitbarsting. Tijdens deze reddingsmissie ontdekken ze een ander duistere kant van het eiland wat ze beide niet hadden verwacht.

Fallen Kingdom begint lekker duister maar wel met de overbekende Jurassic Park vibe. Dat de dino's zaten te trappelen om op het witte doek te verschijnen is te merken. Al vroeg laten ze zich gelden en geven ze het startsein voor een typische Jurassic film vol met actie en dino's. De film is eigenlijk in 3 hoofdstukken gehakt waarbij het geheel wel als een solide verhaal aanvoelt. Dankzij Kinepoli's Laser Ultra projectie en Dolby Atmos geluid zat ik al gauw op het puntje van mijn stoel, mijn bak popcorn balancerend op schoot. Bayona en zijn productie-team zijn erin geslaagd en betere deel af te leveren in de World trilogie. Dit deel is beter dan deel één en dat komt voor een groot deel om de sfeervolle actie-sequences en de opbouw van spanning. Ook nu komt er weer een soort über-dino aan bod die echt als een schurk aanvoelt. Deze dino maakte meer indruk op mij dan de witte indominus-rex al was haar cloaking skills wel erg tof gedaan.

Zijn er minpuntjes? Een paar wel ja. Zo is één scène totaal gejat van The Lost World. Het past in het verhaal maar ik had sterk het gevoel dit stuk ergens van te kennen. En later viel het kwartje. Nog een minpuntje was één van de plottwist. Deze was wel verrassend maar ik moest even wennen aan het idee. Als laatste wil ik aanstippen dat sommige karakters erg geforceerd in de film kwamen en vooral hetzelfde waren gebleven. Alsof ze op volgorde de film in kwamen lopen om het publiek even te vertellen hoe het eigenlijk zit. Ik vind dit een minpunt omdat je daarmee als productieteam laat zien dat je je publiek niet helemaal vertrouwd. Dit terwijl de franchise heel veel fans heeft.

In de 2 uur en 4 minuten speeltijd weet Fallen Kingdom je te vermaken met veel actie, veel dino's en chemie tussen de bestaande karakters en nieuwelingen die veelal werkt maar soms de plank mis slaat. Bayona snapt hou je een verhaal neerzet die continuïteit brengt in de trilogie en spanning weet op te bouwen want wat zijn bepaalde scenes spannend te noemen!

Fallen Kingdom is beter dan Jurassic World op veel gebieden. Het toont meer verhaal, meer spanning en meer dino's. Als je hier van houdt kom je heel erg aan je trekken. Hoewel de chemie tussen de (nieuwe) karakters soms niet werkt doen de acteurs meer dan hun best. Chris Pratt en zeker Jeff Goldblum schitteren het meest. Ik hoop dat het volgende deel, waar we denk ik zo'n 4 jaar op gaan wachten, nog meer actie, spanning en enge dino's brengt.

81/100