Nerve: Neon doorspekte film over social media



De grote blockbusters had ik inmiddels al gezien en gereviewed. Toch zag ik op de Pathe app dat er een film was die ik nog niet had gezien, Nerve. Het plot trok me een beetje aan, ik hou van een game en ben actief of social media. Dus ookal wist ik niet voor welke doelgroep deze film echt was besloot ik om deze film te checken. 

De regie is in handen van Henry Joost die bij mij bekend is van Paranormal Activity 3 en 4 die voor mij als horrorfan echt bagger waren en niet in de bios heb gezien. De hoofdrollen zijn voor Emma Roberts (die vooral komedies gedaan heeft zoals We're the Millers) en Dave Franco die ik vooral ken van de hilarische Bad Neighbors 2 en de "remake" van 21 Jump Street. Ze vertolken samen Vee en Ian die elkaar tegenkomen in een dodelijk spel genaamd Nerve dat social media gebruikt om het spel te spelen. Het gaat erom dat fans via social media de spelers opdrachten geven in 2 categoriën: Truth or Dare. Voltooien ze deze opdrachten dan krijgen ze geld en stijgen ze in de online ranking. Denk aan dat Vee een vreemde moet kussen voor 1 minuut en krijgt bij voltooien 2000 euro, of loop over een ladder tussen 2 gebouwen en win dan 20.000 euro en 400 followers.



Vee's aartsvijand Sydney staat op nummer 1 in dit spel en daagt Vee uit om ook aan Nerve mee te doen. Om Vee veel gepest wordt besluit ze zichzelf te bewijzen en aan Nerve mee te doen. En ervaart ze dat de opdrachten elke keer moeilijker wordt en riskanter en moet ze spelen voor haar leven anders bekoopt ze het spel met de dood. Uiteindelijk wordt het een strijd tussen Vee en Ian waarbij er maar één de winnaar kan zijn.....



De film begint als een tiener romcom en vroeg ik me af hoe het verhaal ging ontvouwen zodat het spel Nerve geintroduceerd kan worden. Op zich ging dat okee dankzij de cliché school clash tussen Vee en school lieveling Sydney. De humor die bij een tienerfilm komt kijken is echt te flauw voor woorden en komt geforceerd over. Ook hoe Nerve zijn intrede doet in de tweede fase van de film is eerder grappig te noemen en leek het net of ik naar Nickelodeon aan het kijken was. Na de introductie probeert de film met spannende scené's het verhaal te redden en wordt het geheel dragelijker en in ieder geval vermakelijk. Wanneer er een hackerscollectief erbij komt kijken om de boel te redden gaat het weer mis. Helemaal als de moeder van Vee (de wel altijd fantastisch spelende Juliette Lewis) binnenstormt en helemaal in paniek is. Dit detail voegt niks toe aan de film en dragen Roberts en Franco de film naar het einde. De chemie tussen de twee is okee maar overtuigd allerminst. Ook is er iets teveel gebruik gemaakt van neon verlichting. Helemaal de motor waarop Ian rondtoert met Vee lijkt geinspireerd te zijn van een neo-tokyostijl animatie serie. Voor mij schiet dit helemaal zijn doel voorbij en is meer irritant op hetzelfde niveau is de lens-flare elke seconde in de remake van Total Recall....



Waarom deze film gaan zien:

- Als je into social media bent
- Je Juliette Lewis weer in een nieuwe film wil zien
- je houdt van een spelletje

Waarom deze film niet gaan zien:

- Verhaal begint goed maar gaat bergafwaarts
- Plot is erg knullig neergezet
- Er zijn betere films uit op dit moment

Conclusie:

Een vermakelijke film op zekere hoogte met de verstand op nul. Het gegeven van een spel combineren met social media is grappig gevonden maar is niet goed uitgewerkt. Je mist niets als je deze film niet hebt gezien.

Eindscore:
58/100




Hoofdrolspelers:

Emma Roberts...
Dave Franco...
Ian
Emily Meade...
Sydney
Miles Heizer...
Tommy
Kimiko Glenn...
Liv
Marc John Jefferies...
Wes

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal