The Accountant: Review

Ben Affleck is een bekend acteur die vaak zijn rollen heel goed verzorgd. De ene film is beter dan de ander maar dat hebben wel meer acteurs. Na het voor mij tergend slechte Batman vs Superman was ik benieuwd wat Affleck zou neerzetten met The Accountant. Gisteren zag ik het resultaat en is het nu tijd voor de review

The Accountant is geregisseerd door Gavin O'Connor die eerder Warrior en The Americans heeft gedaan. Nu staat hij niet hoog in mijn lijstje dus hoopte ik dat het verhaal en de cast goed genoeg waren om mij de gehele film te kunnen boeien. Naast Affleck speelt Anna Kendrick mee als collega accountant. Haar ken ik van Pitch Perfect 2 en vond haar acteerwerk oké maar niet meer dan dat.

De film verteld het verhaal van Christian Wolff die op jonge leeftijd wegens zijn vorm van autisme begeleidt wordt om later een zo normaal mogelijk leven te leiden. Dit gebeurd in een kliniek. Uiteindelijk blijft dat Christian goed is in boekhouden en besluit hier zijn werk van te maken en werkt al gauw met grote bedrijven en zoals bij elk groot bedrijf zijn er ook dingen in de boeken die geheim moeten blijven. Al snel blijkt dat Christian bij een client iets in de boeken blootlegt (samen met Dana Cummings gespeeld door Kendrick) waardoor hij op de vlucht moet slaan. Hij en Dana zijn hun leven niet meer zeker maar al snel krijgt Dana door dat Christian niet alleen maar goed is met cijfers. Naarmate de tijd vordert blijkt dat Christian ook een duister verleden te hebben....

The Accountant is met zijn 2 uur en 8 minuten en lekker lange drama/thriller zoals we ze al eerder hebben gezien. Affleck speelt een overtuigende autistische man die elk dag zijn vaste routine heeft en zichtbaar slecht omgaat met mensen en zijn omgeving. Het is op zo'n manier neergezet dat je echt het gevoel hebt van "damn, je zou dit elke dag maar hebben...". Dit zorgt voor de broodnodige diepgang in de karakter en helpt je ook later een aantal dingen beter begrijpen. Het is wel zo dat The Accountant in de 2de act wat inzakt en ik moeite had met het tempo van de film. Gelukkig op de 3de act gaat het gas er een beetje op en leeft de film weer op. Mensen die de film al hebben gezien snappen wat ik bedoel.

Het eerste en het laaste gedeelte van de film was goed en in het midden zakt het dus een beetje in. Ook bespeurde ik een Bourne vibe ookal wordt dit niet verder uitgebouwd wat op zich niet erg  is. The Accountant staat op zichzelf en verteld een mooi, spannend verhaal over een autistische jongen die later als man zijn mannetje zeer goed staat in de samenlevning, op zijn eigen manier dan.

Waarom deze film gaan zien:

- Boeiend verhaal
- Goed camerawerk
- Doet batman vs superman vergeten qua Afflleck's werk

- Als je non stop aktie wil
- Je niet houdt van wat lange dialogen

The Accountant is een degelijke film, niet slecht maar ook niet steengoed. Het verhaal is goed gedaan en wordt door de cast heel goed tot leven gebracht. De film had in het middenstuk wat meer tempo mogen hebben en de dialogen zijn hier en daar een beetje lang. De hoofdkarakter wordt sterk neergezet door Affleck. Ik zie een deel 2 wel zitten mits gedaan door andere regisseur.

75/100

st overview, first billed only:
Ben Affleck...