Bad Santa 2: Geslaagde sequel





Bad Santa 2 is het vervolg op de zwarte komedie Bad Santa waarin Billy Bob Thornton een aan lager wal geraakte oplichter speelt die werkt als Kerstman samen met zijn handlanger Marcus (de iconische elf) in een warenhuis en daar de kinderen terroriseerde en de vrouwen wist te verleiden ondanks zijn dronkenschap en slechte manieren. Het eerste deel was zeer geslaagd en een onverwachte toffe zwarte komedie is denk ik niet iedereen zal bekoren. Of deel twee dit kan overtreffen was de vraag van vandaag.




Regie is bij dit deel in handen van Mark Waters die wel raad weet met het maken van komedies. Hij heeft o.a. de leuke Mean Girls gedaan, Freaky Friday en nog wat andere komedies. Veelal met de nodige standaard humor wat overigens goed gedaan was en leuke films opleverde. Qua cast zien we natuurlijk Billy Bob Thornton terug als chagrijnige, zuipende, vrouwenverslindende oplichter Willie. In dit deel mocht ook Tony Cox niet ontbreken als zijn handlanger en gehaaide kerstelf die ook wel van de vrouwtjes houdt. Verder speelt Kathy Bates de rol van Willie's moeder die hem altijd het goede (lees slechte) voorbeeld wilde geven. Christina Hendricks speelt de charmante directrice Diane Hastings en last but not least is er een zeer komische rol weg gelegd voor Brett Kelly die de eenzame ietwat gestoorde Thurman Merman speelt die zich als de zoon ziet van Willie en hem overal achtervolgt.



Willie komt tegen wil en dank Marcus weer tegen het lijf die hem een voorstel doet om weer samen te werken. Uiteraard ziet hij er niets in want in deeltje 1 heeft Marcus hem iets geflikt. Toch lonkt het grote geld want Marcus wil een liefdadigheidsstichting beroven die tegen kersttijd altijd bakken met geld krijgt aan donaties. Willie besluit na advies van zijn moeder mee te doen met Marcus en samen smeden ze een plan. Willie denkt door zijn charmes de directrice Diane (en de andere vrouwen bij de stichting) voor zich te winnen om zo bij de kluis te komen waar het geld ligt. Door zich op te geven als vrijwilligers bij de stichting als hulpkerstman en kerstelf hopen ze dichter bij het geld te komen. Al snel komen ze er achter dat Diane's man iets in zijn schild voert en dat is niet alleen vanwege het geld.



Ik was in de mood voor deze film aangezien ik Bad Santa erg tof vond vanwege de zwartgalige Thornton en de komische situaties waar hij zichzelf in liet belanden. Een paar maanden terug wist ik pas dat dit deel er aan zat te komen en was aangenaam verrast. De humor is dit keer hetzelfde als deeltje 1 en gelukkig maar. De zwartgallige humor houdt prima stand en vooral Willie en Marcus passen weer perfect bij elkaar en haten ze elkaar de ene keer, ze weten dat ze elkaar nodig hebben in dit plan. Het duo werkt echt op de lachspieren en bij de komst van Thurman is gestoorde trouwe hond die Willie op de voet volgt is het feest compleet. Kathy Bates speelt trouwens fantastisch als Willie's moeder al zal je haar in eerst instantie niet herkennen in haar kerstpak. Hendricks zit goed in haar rol en ze speelt erg goed in een wat meer serieuze rol. Hoewel het een komedie is heb ik wel het idee dat dit deel iets anders probeert te doen. Geen cliché's die doorgaans in komedies worden gebruikt, Bad Santa 2 heeft zijn eigen smoelwerk en dat bevalt me wel.

Bad Santa 2 was de eerste film die ik in 4k heb gezien in de bioscoop. Hoewel de kleurenpallet zeer mooi was had ik het idee dat deze film er zich niet echt voor leende. Ook was even wennen dat het doek groter was dan het geprojecteerde beeld. Misschien ben ik wel erg aan IMAX gewend maar al met al een leuke ervaring al werd ik niet achter over geblazen door de flitsende haarscherpe beelden. Meer detail zag je wel dat zeker. Ik hoop niet dat dit een zelfde dood sterft als 3D in het begin deed. Dieptepunt was voor mij Pirates of the Carribean 3 die ik in 3D zou kijken in de bios, bleek dat alleen de ondertiteling in 3d was.... wtf mensen! Maar goed, Bad Santa 2 in 4k kijken is best grappig.



Waarom deze film gaan zien:

-  Sterke komedie 
-  Billy Bob Thornton 
-  Als je houdt van grove maar subtiele humor

Waarom deze film niet gaan zien:

-  Als je niet van zwartgalige humor houdt
-  Je date naar de film wilt brengen
-  Je meer van de traditionele komedies houdt

Conclusie:


Bad Santa 2 beviel me goed, tranen over mijn wangen van het lachen en het verhaal is okee met hier en daar een leuke twist in Willie's leven. De film is zeer vermakelijk en liet mij met een glimlach de zaal verlaten. Eén van de betere komedies dit jaar en een waardig vervolg op Bad Santa. Mijn complimenten voor de hele cast die dit deel sterk neer zet. Waardig vervolg zoals je ze niet vaak ziet. 


Eindscore:
87/100




Hoofdrolspelers:
Billy Bob Thornton...
Kathy Bates...
Tony Cox...
Christina Hendricks...
Brett Kelly...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal