Antiviral: Suspense wordt een obsessie


Soms krijg je van die filmtips die je aan de ene kant nieuwsgierig maken en aan de andere kant twijfel je. Nu hou ik wel van een film die iets anders doet dan anders. Sommige noemen dat arthouse films, ik noem het liever verfrissende concepten die goed uitpakken. Antiviral is er zo eentje. Een verborgen parel. 

De film verscheen in 2012 en nu 4 jaar later zie ik hem pas. De regie is in handen van Brandon Cronenberg die vooral korte films heeft gemaakt zoals The camera and Christopher Merk en Broken Tulips. Beide heb ik overigens niet gezien dus ik kan daar geen mening over geven. De hoofdrol is voor Caleb Landry Jones een jonge acteur die in o.a. in Stonewall heeft gespeeld en een paar andere films die ik ook niet heb gezien. Dit is dus voor mij de eerste film van de regisseur en lead actor. De rest van cast komt mij ook niet bekend voor helaas behalve dan Sarah Gadon heeft meeste opvalt vanwege haar eerdere rol in The Amazing Spiderman.



Antiviral volgt het leven van Syd March die bij een kliniek werkt die virussen verkoopt (de bacterie waar je ziek van wordt). Deze virusses zijn gekocht (tegen hoge bedragen) van zieke beroemdheden want in de nabije toekomst is een fan pas een fan als hij/zij dezelfde ziekte heeft als zijn/haar idool. Deze morbide vorm van fan zijn wordt met de tijd dan ook een ware obsessie.

Syd doet niet alleen zijn reguliere werk maar verkoopt samples van de virussen op de zwarte markt. De virussen injecteert hij in zijn lichaam om ze later in een illegale laboratorium te ontdoen met alle bijwerkingen van dien. Eén van de virussen die in zijn lichaam komt is de ziekte die super celeb Hannah Geist heeft gedood. Hierdoor wordt hij ook een doelwit voor doorgedraaide fans. Hij moet nu de mysterie rond Geist's dood ontrafelen om er achter te komen of er voor hem een medicijn bestaat.



Deze film is doordrenkt met arthouse stijl. Bij vlagen overbelicht, dialogen die later wel ergens op slaan maar opzettelijk geforceerd over doen komen. Het geheel valt goed samen en is een sleeper hit wat mij betreft en geeft het een knipoog naar hoe wij vaak naar beroemdheden kijken, wat is de volgende stap hierin? De film komt traag op gang en voelt een beetje ongemakkelijk daar het stijltje dat neer gezet wordt. De karakters helpen daar ook niet bij terwijl ze wel goed gecast zijn. De cast in het algemeen doet goed werk en dragen de film en het verhaal. Nog meer dan Captain Fantastic moet je voor deze film een bui hebben. Voor horror fans en suspense fans zeker. Toch kan ik je aanraden deze film te bekijken daar hij uniek is in zijn genre.

Waarom deze film gaan zien:

- Uniek in zijn genre
- Apart verhaal

Waarom deze film niet gaan zien:

- Film lijkt bij vlagen sloom
- Verhaal is te apart voor mainstream publiek



Conclusie:

Zeer aparte film wat wel een unieke kijk heeft op het idolaat zijn op beroemdheden. De film begint sloom en heeft slome momenten maar toch heeft de film zijn charme in zijn genre. Een aanrader, mwah ik weet niet. Als je eens wat anders wilt zien dan het standaard cliché in suspense/horror film genre, check dan Antiviral. Het is een meesterwerk op zichzelf waar weinig mensen van gehoord hebben.

Eindscore:
72/100




Cast overview, first billed only:
Caleb Landry Jones...
Sarah Gadon...
Hannah Geist
Lisa Berry...
Lucas Clinic Receptionist
Douglas Smith...
Edward Porris
Nenna Abuwa...
Aria Noble

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Sully: Mooie verfilming van een heldendaad