Hacksaw Ridge: preview





Oorlogsfilms zijn zeldzaam en vertellen vaak hetzelfde plot, soldaten moeten uit een situatie zien te komen of zien te overleven en later ontsnappen. Klassiekers als Saving Private Ryan, Full Metal Jacket (wat indirect met oorlog te maken had) en Platoon bewijzen dat oorlogen boeiende films opleveren al dan niet met gewelddadige taferelen. Er wordt doorgaans aardig wat schoten gelost en laat dit nou net iets zijn wat Hacksaw Ridge op één vlak anders doet. 

Deze film verteld het (waargebeurd) verhaal van een soldaat Desmond Doss (vertolkt door Andrew Garfield die een leuke Peter Park neerzette in The Amazing Spiderman 1 en 2) die in de Tweede Wereldoorlog wordt gestuurd naar Okinawa. Het bijzondere aan Desmond was dat hij niet in moorden gelooft en als arts in de linies levens redden in plaats van nemen. En dat werd knap lastig omdat hij in de frontlinies moest vechten en best vaak de tegenstander zou treffen. Desondanks was hij resoluut en wilde geen kogel afschieten. Zijn leven op het spel zettend heeft hij in die periode 75 (gewonde) soldaten gered uit de linies en werd daarmee niet alleen de eerste soldaat die weigerde een wapen te dragen danwel te gebruiken maar werd hij ook de eerste (en) enig die daarmee wel de Medal of Honor kreeg toegekend.



De regie is in handen van Mel Gibson en wie zich Braveheart en vooral The Patriot nog kan herinneren weet dus ook dat hij niet vies is om oorlogen en conflicten rauw, in your face met alle details weer te geven op het witte doek. Ik ben daarmee gerust gesteld dat dit wel eens een mooie film kan opleveren waarover je nog lang nadenkt. De cast is ook prima in orde met naast Andrew Garfield ook Teresa Palmer (Lights out, The Sorcerer's Apprentice) en Vince Vaughn (The internship, Wedding Crashers) waarbij ik Vaughn wel apart vind gezien al zijn genre films recentelijk eerder komedie zijn geweest. Ben benieuwd hoe zijn rol uitpakt.

Als je de trailer hebt gezien (en zo niet dan heb ik hem in dit artikel gezet voor je) dan heb je al een beetje kunnen proeven van de sfeer die de film uitstraalt. Het is oorlog en dat zal je merken ook! Ik hoop dat de held in kwestie genoeg ruimte krijgt zich te ontwikkelen en we een band met hem krijgen. Het lijkt me namelijk een heel boeiend karakter en het feit dat onze held nu eens geen Rambo is tussen allemaal rambo's kan deze film de frisse wind brengen die het genre nodig heeft.



Ik kan me heel goed voorstellen dat Desmond ondanks zijn overtuiging in sommige situaties gedacht moet hebben: "Nu moet ik echt schieten anders is het afgelopen..." Hoe het ook zij, het is een ongelofelijk mooi verhaal waarvan ik hoop dat Gibson het goed, oprecht en smaakvol neerzet en ook de brok in mijn keel van verbazing, bewondering of whatever neem ik ook graag op de koop toe.

Ik heb heel veel zin in deze film vanwege het verhaal en ook de cast. Ik kan de cast namelijk niet voorstellen in een oorlogsfilm. Morgen gaat de film in premiere en uiteraard ben ik er bij. De kogel is bij mij al door de spreekwoordelijke kerk, de review gaat er snel komen!




Hoofdrolspelers:
Teresa Palmer...
Andrew Garfield...
Sam Worthington...
Vince Vaughn...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal