Mission Impossible Fallout Review

Regie:    Christopher McQuarrie
Cast:      Tom Cruise,  Ving Rhames, Henry Cavill, Rebecca Ferguson, Simon Pegg
IMDb     LINK

Mission Impossible (een al zeer populaire tv-serie uit de jaren60/70) is na al die jaren en de diverse films een iconische naam geworden waarbij elke film gegarandeerd tjokvol aktie, spionage en een snufje romantiek zat. Ik vond MI altijd de stoerdere versie van James Bond. Tom Cruise heeft zichzelf nog meer op de kaart gezet als Ethan Hunt in deel één. Wie herinnert zich die scené niet waarbij een helikopter in een tunnel vloog zonder ergens tegenaan te vliegen.

Nu is er deel 6 en in dit deel zien we wederom Ethan Hunt (Cruise) een terrorist pakken samen met zijn trouwe metgezellen Benji (Pegg) en Luther (Rhames). Hierbij op de hielen gezeten door de regering om vooral maar niet al te veel schade achter te laten na hun missies. En alsof die terrorist nog niet genoeg ellende brengt wordt Ethan elke moment van de dag belaagd door iemand uit zijn verleden én krijgt hij een aantrekkelijk aanbod van een heel gevaarlijke dame.

Laat maar gelijk met de deur in huis vallen, en dit gebeurd niet zo vaak, dit is één van de beste aktiefilms die ik in jaren heb gezien! Het verhaal biedt genoeg diepgang en toffe twists om boeiend te blijven. Alle acteurs zitten perfect in hun rol en de aktie druipt er af bij elke scené. De karakters krijgen genoeg tijd om zich te ontwikkelen. Het stuntwerk is van een zeer hoog niveau en vooral de parachutesprong maakte indruk. Al het stuntwerk komt zeer geloofwaardig over, heel echt als het ware. Het is ook elke keer weer een waar feest om te zien hoe het IMF team een ingenieus plan bedenken met allerlei vermommingen en high-tech gadgets.

Het camerawerk bij aktiefilms is zeer belangrijk want het kan er af en toe snel en heftig aan toe gaan. Fallout doet dit perfect en je zal smullen van de aktie, de omgevingen zijn spectaculair en zorgt dat je op je puntje van je stoel zit. De screenplay zit ook puik in elkaar waarbij het verhaal boeiend blijft gedurende de 2 en half uur dat deze film duurt, iets wat echt geen straf is. Er komen echt wat scenes voorbij die je lang zal nablijven met name eentje in Parijs.

Mission Impossible Fallout is een dijk van een aktiefilm! Elke stuntsequence voelt geloofwaardig en brengt je op je puntje van je stoel. De karakters brengen genoeg diepgang terwijl het goede verhaal voortkabbelt en nergens cliché aanvoelt. Het camerawerk is subliem en neemt je mee in de aktie. Ik ga het kort houden door te zeggen dat dit één van de beste aktiefilms is die ik in jaren heb gezien! En het beste MI deel tot nu toe.

95/100