De oscar winnaars van 2018 zijn bekend!




Om 2 uur vannacht stond ik op om de livestream te kijken van de Academy awards. Elk jaar is het weer spannend wie er met een gouden beeldje aan de haal gaan. Voor de hand liggende winnaars zijn er eigenlijk elk jaar en dit keer waren het Dunkirk, Shape of Water, Darkest Hour en Blade Runner 2049 die misschien de meeste beeldjes op de schoorsteenmantal konden krijgen. Veel filmfans en critici speculeerden maanden voorafgaande welke film de ultieme winnaar zou worden. Ik zelf zette in op Blade Runner 2049 en Dunkirk al hoopte ik ook stilletjes op een award voor I,Tonya.

Duidelijke winnaars waren natuurlijk Shape of Water, Dunkirk en Darkest Hour. Dit mag geen verrassing meer zijn denk ik zo. Meest opvallende voor mij was de Oscar voor Allison Janney. Zij speelde met verve de bitchy zwartgalige moeder van Tonya, ik vond zelf dat Margot Robbie het beter deed en het meeste screenplay had. Haar rol maakte meer impact op het totale verhaal van de film.

Icarus heeft meer dan terecht een oscar gewonnen want deze documentaire begon als een onschuldig onderzoek naar de effecten van doping en ontpopt in de onthulling van het geheime dopinggebruik onder Russisch atleten destijds. Hier was Rusland logischerwijs niet zo blij mee....

De beste screenplay ging dit jaar naar een "horror" film Get Out. Deze film was zeer verrassend qua verhaal en cast. Als kijker werd je echt op het verkeerde been gezet waarbij het einde echt een anticlimax was maar wel in positieve zin.

Al met al was voor mij afgelopen Blade Runner 2049 de grote winnaar. Vooral cinematografisch is het een hoogsstandje en Roger Deakons heeft de Oscar dik verdiend.

Hieronder de hele lijst met categorieën. Laat weten in de comments welke film jouw favoriet was en wat je vindt van de winnaars.


Best supporting actor

Sam Rockwell, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Best makeup and hair
Darkest Hour

Best costume design

Phantom Thread

Best documentary

Best sound editing

Dunkirk

Best sound mixing
Dunkirk

Best production design

The Shape of Water

Best foreign language film

Best supporting actress

Allison Janney, I, Tonya

Best animated short

Dear Basketball

Best animated film

Best visual effects

Blade Runner 2049

Best editing

Dunkirk

Best documentary short

Heaven Is a Traffic Jam on the 405

Best live action short

The Silent Child

Best adapted screenplay

Call Me by Your Name

Best original screenplay

Get Out 

Best cinematography

Best score

The Shape of Water

Best song

Remember Me, Coco 

Best director

Guillermo del Toro, The Shape of Water

Best actor

Gary Oldman, Darkest Hour

Best actress

Frances McDormand, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Best picture

The Shape of Water

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Sully: Mooie verfilming van een heldendaad