Bioscoopreview: Kinepolis Jaarbeurs


Deze review is de aftrap van een nieuw, terugkerend, rubriek op deze blog. Ik bezoek aardig wat (verschillende) bioscopen en het leek mij informatief om hier eens op te focussen. Immers, de bioscoopervaring begint bij de bioscoop die je bezoekt om jouw uitgekozen film te bekijken. Ik hoop hiermee voor jullie in kaart te brengen wat een bioscoop goed maakt, hoe de service is, de presentatie en uiteindelijk de filmervaring. 

Kinepolis maakt onderdeel van Kinepolis Group dat in 1997 is opgericht met als doel de bioscoopbezoeker "De ultieme film ervaring" te geven. Kinepolis heeft op dit moment zo'n 47 bioscopen in o.a. Polen, Nederland, België en Zwitserland. Mijn eerste kennismaking met Kinepolis was in Antwerpen toen de bioscoop nog de naam Metropolis droeg. Ik was zeer benieuwd omdat deze bioscoop destijds het grootste scherm had van Europa. Het was een goede eerste indruk en keek daar het uiterst vermakelijke Ice Age 3. Mijn eerste indruk was gelijk een goede maar geldt dit ook voor de Jaarbeurs locatie?



Jaren laten en wachten op de bouw van de jaarbeurs locatie was het dan zover. Ik hield hun website in de gaten en koos de film The Power Rangers voor mijn eerste bezoek aan Kinepolis Jaarbeurs. De locatie is gunstig uitgekozen, vlakbij het centraal station van Utrecht en naast de Jaarbeurs. Makkelijker kan dus niet. Kinepolis Jaarbeurs heeft in totaal 14 zalen en hieronder zie je een overzicht wat elke zaal aan plaatsen en scherm te bieden heeft:


 Bij binnenkomst valt gelijk de ruime opzet op van deze bioscoop. De foyer oogt groot en bied ondanks dat toch overzicht. Een grote, niet te missen, zuil met het huidige filmaanbod en wanneer je je film hebt uitgekozen kan je terecht bij een zestal self-service zuilen om je kaartje te kopen. Heb je daar geen zin in dan kan je ook bij de reguliere kassa terecht. Mocht je voor of na de film nog iets willen uiten of napraten over de film met vrienden dan is er ook een restaurant wat direct aan de foyer grenst. Ik heb geen gebruikgemaakt van dit restaurant en zal er dus niet op in gaan, wellicht een andere keer. Opvallend was trouwens wel dat tijdens mijn bezoek er geen personeel rondliep in de foyer voor eventuele assistentie. Nu heb ik dat niet nodig als regelmatige bioscoopbezoeker maar voor andere bioscoopgangers wellicht wel. Ik moet er wel bij zeggen dat wanneer ik er was het ook niet zo druk was en wellicht wordt er dan minder personeel ingezet.


De kaartjes voor de film varieert natuurlijk net als bij bijvoorbeeld Pathe bioscopen en als je een film in 3D wil zien en geen 3D bril hebt, ben je een eurootje extra kwijt bovenop je kaartje. Voor de actuele prijzen raad ik je aan om te kijken op hun website. Na het kopen van je kaartje ga je vervolgens naar de tweede verdieping waar je de nodige snacks en drinken kopen. Kinepolis heeft een zeer ruimte assortiment om uit te kiezen en naast de popcorn en cola zijn er ook nog aardig wat soorten chips in diverse smaken, snoepgoed en chocolade assortiment om je honger te stillen tijdens de film. Qua prijzen is het standaard voor wat je verwacht in de bioscoop. Voor 2 drankjes en 2 zakken chips bijvoorbeeld ben je ongeveer 12 euro kwijt en dat is voor 2 personen heel schappelijk.


Bij het afrekenen van je snacks en drankjes wordt gelijk je kaartje gecontroleerd en geadviseerd waar de zaal zich bevindt. Dit is volgens mij iets anders dan wat Kinepolis in Antwerpen doet en dat is even wennen als je voor het eerst bij Kinepolis Jaarbeurs komt. Maar ik kan me voorstellen dat als je beneden staat met je kaartje voor de eerste keer dat je niet zo goed je weg weet want ik vond de borden minimaal. Dit kan wellicht iets beter of zet sowieso 1 personeelslid beneden die de bezoekers welkom heet en indien nodig de weg wijst. Hoe dan ook, het is wel zo dat het personeel dat ik op dat moment sprak heel vriendelijk en servicegericht was.


Na het kopen ontbijt van de nodige chips en cola, want dat hoort nou eenmaal bij een film natuurlijk, ging ik naar zaal 13 om The Power Rangers te checken. Onderweg naar de zaal viel het me op dat het interieur ietwat donker is maar wel uitnodigend en Kinepolis probeert echt een eigen stijl neer te zetten. Net als de foyer is alles ruim opgezet en dat voelt lekker. Na een 2 tal trappen kwam ik aan bij zaal 13. Het scherm in deze zaal is indrukwekkend als je binnenkomt. Het scherm heeft een afmeting van 19,50m x 8.16m wat gigantisch oogt. Het was eventjes lopen van de ene kant naar de andere kant van de zaal wat ik niet had verwacht.


Tevens werd de film vertoont met Laser projectie en qua geluid konden we de aktie horen in Dolby Atmos. Ik kan kort en krachtig zijn hierover, wat een haarscherp beeld, het kleurenpalet knalde van het scherm af en Dolby Atmos bood met 64 luidsprekers en 128 audiostreams het ultieme geluid tijdens de film. Ik heb hier echt van genoten en is een gouden combinatie die elke bioscoopbezoeker minstens 1 keer moet beleven. Alles kwam tezamen in superieure kwaliteit. Kinepolis Jaarbeurs heeft me hiermee echt weggeblazen en ik beleefde met recht een ultieme filmervaring. Ik heb natuurlijk al geschreven over the Power Rangers en ga dus niet over de film uitwijden want het gaat om de bioscoop in dit artikel. Verder zijn de stoelen lekker ruim, genoeg beenruimte voor de wat langere medemens en de zaal was naast groot ook blinkend schoon. Ik hoop in de toekomst een film te zien op het grootste scherm wat Kinepolis Jaarbeurs kan bieden maar voor nu is mijn eerste indruk een heel positief. Ik ben na dit bezoek nog 2 keer geweest en ook de kleinere zalen zijn ruim, comfortabel en het geluid is zeer goed al hebben niet alle zalen Dolby Atmos.



Conclusie: 

Kinepolis heeft mij de ultieme filmervaring geboden, het op één na grootste scherm samen met Dolby Atmos en Laser projectie deed me wegblazen en liet me genieten van de film. De service is goed, personeel is zeer vriendelijk en servicegericht. Het interieur oogt ruim en wat donker maar dan op een stijlvolle manier. Alles is duidelijk aangegeven, behalve naar mijn idee in de foyer. Het assortiment snoepgoed en drank is zeer groot, meer gevarieerd dan bij Pathé. De zalen zijn ruim en biedt comfort en goed geluid. Zijn gunstige ligging vlakbij station en parkeergelegenheid rondom Jaarbeurs maakt van deze Kinepolis een aanrader om naartoe te gaan. Kinepolis biedt met recht het ultieme filmervaring! Deze locatie heeft geen noemenswaardige minpunten.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal