Silence: beeldschone zoektocht



Onlangs kreeg ik de uitnodiging om Silence te mogen bekijken tijdens een speciale pers-screening. Ik ben een erg grote fan van Scorsese's werk en ging meteen in op de uitnodiging. Scorsese heeft bijna 30 jaar gedaan om deze film te maken, om verschillende redenen. Deze man maakt al fantastische films dus ik was benieuwd wat deze film me zou brengen.

Ik denk dat ik niet uit hoef te leggen aan jullie wie Martin Scorsese is en welke films hij heeft gemaakt. Shutter Island, The wolf of Wall Street, The Aviator. En maakt hij een zijstapje naar een ander genre, dan krijg je het mooie Hugo. Kortom, de man weet hoe hij mooie films kan maken ookal is het niet altijd je favoriete genre.


Qua cast speelt Andrew Garfield de rol van de priester Rodrigues. Garfield zagen we al eerder in het magnifieke Hacksaw Ridge. Hij wordt in de avontuur vergezelt door Adam Driver die de priester Garupe speelt. Adam Driver kennen we uiteraard als Kylo Ren in Star Wars: The Force Awakens. Ook zien we in deze film een opvallende rol van Liam Neeson die de aartsbisschop Ferreira speelt en hij is de reden waarom Rodriques en Garupe op een grote, lange reis gaan. Ook zien we een grote japanse cast terug in deze film waarbij Shinya Tsukamoto heeft meest opvallend is, hij speelde in de culthit Tetsuo 2: The Body Hammer. Dit was een controversiële film in de jaren 90 en filmfans zullen hem wellicht ook hebben gezien. Tsukamoto speelt de hoofdoudste van het dorpje waar de priesters verblijven. Nergens voelde deze samenwerking geforceerd aan of worden er stereotypen aangeboord. Respect voor elkaars cultuur en geloof.



Zoals gezegd gaan de priesters Rodriques en Garupe op zoek naar de aartsbisschop Ferreira. Hij zou in Japan zijn om het katholieke geloof daar te verspreiden en de gelovigen aldaar te helpen en steunen. Dit omdat in Japan en ander geloof dan het boedhisme niet wordt getolereerd en diegene die toch een ander geloof aanhangen en verspreiden zal op wrede wijze om het leven komen. De film speelt zich dus voornamelijk af in Japan van de 19de eeuw. We zien hun lange reis waarin hun geloof en visie op de proef wordt gesteld. Hoe ver zullen ze gaan voor wat voor hen goed is? En zullen ze Ferreira nog zien of is hij, net als vele andere katholieken, om het leven gekomen?

De film begint met stilte en is een symbolisch begin van de religieuze weg die de 2 hoofdrolspelers zullen afleggen. De karakters worden vlug geintroduceerd maar daar is een reden voor. Aan het einde van de film passen alle puzzelstukjes in elkaar. Silence stelt tijdens het verhaal vragen van religieuze aard aan de karakters en beantwoordt deze op mooie wijze met rustieke momenten in dialogen, oogstrelende lokaties die de priesters aan doen die niet enkel als decor dienen maar de tweestrijd laat zien tussen het mooie en het tragische. De manier hoe het verhaal zich ontvouwt is perfect, het voelt niet traag aan. Mooi is te zien hoe er een band ontstaat tussen de priesters en de japanse katholieke gemeenschap en hoe zij hen zien als redders die hoop brengen in duistere tijden.


De film blijft boeiend en ik durf echt te zeggen dat dit meesterwerk verplichte kost is voor elke filmliefhebber al kan de thema van de film je wellicht niet aanspreken. Je leeft mee met de priesters en wat ze door staan en snapt dat, ondanks alles, ze doen waar ze in geloven. Het kleurgebruik die zorgt voor een beklemmende sfeer waar nodig en daarnaast rust wanneer het moet, het sublieme camerawerk die mij deed denken aan Shutter Island, de dialogen en het verhaal komen allen op een fenomenale wijze samen in Silence. Garfield speelt wederom fenomenaal en toont aan serieuze rollen steengoed neer te zetten. Terecht dat hij één van de hoofdrolspelers is. Ik moest wel even wennen aan Driver's rol. In het begin leek hij een beetje dé sidekick te worden maar al gauw heeft hij een diepere rol. Beide spelen fantastisch overigens. Waar Garfield in Gibson's oorlogsdrama zijn beste rol neerzetten zo vond ik dat van Driver met Silence. Ingetogen, kwetsbaar en prima op zijn plek.



Waarom deze film gaan zien:

-   Scorsese's films zijn altijd goed
-   Beeldschoon avontuur met een rauw randje
-   Religieuze film die je raakt

 Waarom deze film niet gaan zien:

-   Als je een atheïst bent

Conclusie:

Ik kan uren orakelen over deze film maar dat zal ik je besparen. Silence stelde me niet teleur al hoopte ik niet dat deze film a la Passion of the Christ zou zijn waarin liters bloed per seconde zou vloeien. Scorsese weet hoe hij films maakt en is zich bewust van het genre. Hij mag met recht het hoofdstuk van Silence afsluiten na 26 jaar en het resultaat een meesterwerk noemen. Het ietwat trage tempo van de film geeft je de tijd om de sublieme shots en scené's te bewonderen, de film neemt je bij de hand en laat je dit groot avontuur beleven samen met Rodrigues en Garupe. Ik durf te zeggen dat dit de eerste religieuze film is die elke filmfanaat kan kijken ondanks het thema. Laat je niet daardoor afschrikken. Silence is een juweeltje en 1 van mijn favoriete films van 2017.....Ja nu al!!

Tot slot een bedankje aan Paradiso Filmed Entertainment voor de uitnodiging! Het was voor mij als blogger mijn eerste persscreening en vond het goed georganiseerd. Heerlijk vond het ook dat de publiek niet de normale bioscoopganger is maar pers. Zij zijn stil en weten hoe te gedragen als je naar de bioscoop komt om een film te checken. Het tegenovergestelde heb ik al eens gezien bij Don't Breathe. Okee, genoeg gal spuwen over luidpratende en express schreeuwende bioscoopgangers. 

Ik hoop dat er nog vele screenings zullen volgen. Paradiso Filmed Entertainment toont aan smaak te hebben qua uitgeven van films, Brimstone en dan nu Silence. Grappig is dat beide regisseurs Martin heten. Zal toeval zijn maar cool is het wel om begin dit jaar 2 meesterwerken te zien van deze 2 regisseurs met beide een eigen visie op filmmaken. Ik dwaal af, sorry daarvoor. ik zou zeggen ga naar Silence en laat je meeslepen in dit epos!



Eindscore:
96/100

Cast overview, first billed only:
Andrew GarfieldAndrew Garfield...
Rodrigues
Adam DriverAdam Driver...
Garupe
Liam NeesonLiam Neeson...
Ferreira
Tadanobu AsanoTadanobu Asano...
Interpreter
Ciarán HindsCiarán Hinds...
Father Valignano
Issei OgataIssei Ogata...
Old Samurai / Inoue
Shin'ya TsukamotoShin'ya Tsukamoto...
Mokichi
Yoshi OidaYoshi Oida...
Ichizo
Yôsuke KubozukaYôsuke Kubozuka...
Kichijiro (as Yosuke Kubozuka)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal