Annabelle Creation: waardige prequel

Annabelle: Creation is eigenlijk één de horrorfilms waar ik dit jaar naar uit keek. Trouwe lezers weten dat ik de films binnen The Conjuring universum erg hoog heb zitten. En vele fans met mij. Is deze film een mooie aansluiting op het grote verhaal rond de bezeten pop?

David F. Sandberg neemt de regie op zich en heeft zichzelf bewezen met het verrassende Lights out! Door zijn manier van scarejumps verwerken in een horrorfilm had ik het idee wat ik kon verwachten maar hoopte wel dat hij dingen mee zou nemen vanuit de films van James Wan. Wan is trouwens één van de producers. Eén van de hoofdrollen is weggelegd voor Lulu wilson die het jonge weesmeisje Linda speelt. Dat deze zeer jonge actrice overweg kan met rollen in horrorfilms heeft ze eigenlijk al bewezen met het zeer goede Ouija 2: Origins of Evil die het origineel zelfs oversteeg mede dankzij Wilson maar ook Mike Flanigan die de film zeer stijlvol bracht. Verder zien we Anthony LaPaglia (Road to Perdition, Happy Feet 1&2, Boomerang), Talitha Bateman (The 5th wave, Nine Lives) en Stephanie Sigman (TV serie Narcos, Spectre).

De film speelt zich af binnen The Conjuring universum en neemt je mee naar hoe de bezeten pop uit Annabelle zo geworden is. Annabelle was ooit een lief meisje die tragisch om het leven kwam door een ongeluk. Jaren later hebben haar ouders de draad weer opgepakt en zijn ze een weeshuis begonnen om toch voor kinderen te kunnen zorgen. Iets wat ze altijd miste. De weeskinderen vinden hun draai in het nieuwe tehuis alleen dit duurt niet lang voordat ze een pop ontdekken. Een pop die een heel eigen leven leidt en niet in het goede zin van het woord....

Annabelle: Creation geeft je vanaf de eerste seconde een ongemakkelijk gevoel. Sandberg wil je gelijk laten merken dat dit geen vrolijk verhaal zal zijn. Het verhaal speelt zich af in de jaren 40 en je ziet het er goed aan af. De kleding, de wegen, gebruiksvoorwerpen en het taalgebruik. Qua verhaal zit deze prequel goed in elkaar. Je maakt kennis met alle hoofdkarakters en ik merkte dat ik een band met ze kreeg en voelde dat ze heel graag in een normaal gezin wilde opgroeien, dromen hadden over later.

Uiteraard zitten ook aardig wat jumpscares in en Sandberg weet ze goed af te wisselen zodat je op het puntje van je stoel zit. De dreiging die subtiel opbouwd aan het einde van de eerste helft naar de tweede helft is visueel sterk vastgelegd en zonder veel blood & gore komt het overtuigend over. Er worden voor bepaalde camerapunten gekozen die erg origineel zijn. Ook zijn er een paar scenés bij die een glimlach brengen op je gezicht en ik weet niet of dit zo bedoeld is maar verfrissend is het wel. De fans van de franchise worden met een goede dosis "lore" verwend. Zijn er nog minpunten? Nou ja eentje, hoe de scriptschrijvers de meisjes om laat gaan met het kwaad wat hen achtervolgt is wel apart. Als je de film ziet snap je wel wat ik bedoel. Ik vond dat af en toe misplaatst al doet het geen afbreuk aan het geheel wat Sandberg neerzet.

Richting het einde ontvouwt zich het plot en uiteraard doe ik niet aan spoilers (sorry voor diegene die er op wachten....) maar zonder al te veel uit de doeken te doen is het einde bevredigend goed en verliet ik voldaan de bioscoopzaal. Deze versie van Annabelle is echt beter dan de eerste en sluit naadloos aan bij de andere films binnen het universum.  Overigens, en dit is geen spoiler, geeft Sandberg je nog een cadeautje nadat alle credits geweest zijn.

Waarom deze film gaan zien:

-  Mooie toevoeging the Conjuring universum
-  De jumpscares werkt verfrissend
-  Verplichte kost voor de fans

-  Als je niet van horror houdt
-  Je meer van het blood & gore horror bent

Annabelle: Creation heeft zijn plekje verdiend binnen The Conjuring universum. Sandberg levert een vermakelijke horrorfilm die jumpscares weet af te wisselen door slim gebruik te maken van camerahoeken. De dreiging in de film is goed aanwezig door de hele film, de karakters zijn leuk uitgewerkt alleen gaan ze soms apart met de vreemde gebeurtenissen om. Als geheel is het een zeer geslaagde horrorfilm die goed tot zijn recht komt in de bioscoop. En nogmaals, wacht met de zaal verlaten totdat alle credits voorbij zijn. Je zal niet teleurgesteld worden.

85/100

Stephanie SigmanStephanie Sigman...
Sister Charlotte