Brimstone: Beklemmend zonder woorden



Ik keek uit naar 2017 en dit vanwege vele redenen. Brimstone was hier één reden van. Ik was erg nieuwsgierig wat Martin Koolhoven maakt van een verhaal dat zich afspeelt in het Wilde westen. Een western van een nederlandse regisseur met naast amerikaanse acteurs ook Nederlandse acteurs? Dit weekend was het eindelijk zo ver en ging ik met goede moed en een behoorlijke verwachting naar de bioscoop. Zou dit een hoogstandje worden of een film van nederlandse bodem die mij bij voorbaat al teleurstelt? 



Zoals ik al eerder zei is de film geregisseerd door Martin Koolhoven wiens werk ik ken van Het Schnitzelparadijs en vooral het voortreffelijke Oorlogswinter. Brimstone is een nederlandse productie maar heeft een mix van amerikaanse en nederlandse acteurs en actrices. De hoofdrollen worden vertolkt door Dakota Fanning (Hide and Seek, War of the Worlds), Carice van Houten (Incarnate, Valkyrie, Intruders), Kit Harington (Game of Thrones, 7 days in hell, Seventh son) en Guy Pearce (Memento, Breathe In, Prometheus). Een opvallende rol is weg gelegd voor de jonge actrice Emilia JonesMet de cast zit het dus wel goed. Productie is o.a. van N279 Entertainment en wordt in Nederland door Paradiso Film Entertainment uitgebracht.


Brimstone neemt je mee naar het wilde westen in Amerika halverwege de 19de eeuw. Je volgt in verschillende passages het leven van Liz die samen met haar gezin een gelukkig leven wil leiden in een klein stadje. Wanneer een nieuwe (Nederlandse) dominee in het stadje komt en de plaatselijke parochie waarneemt voelt Liz iets vreemds. Ze is bang voor deze dominee die volgens haar meer kwaad doet dan goeds. Wat zich daarna ontvouwt is een verhaal over een dappere dochter van een vrouw die ondanks alles tegenslagen, religieuze wetten jegens vrouwen overeind blijft. Hopend op het leven waar ze van droomt, in veiligheid en op een manier zoals zij dat wil. De film kan je het best omschrijven als een suspense western die thema's aanwendt zoals je dit nog niet eerder heb gezien in een western.


Brimstone komt goed op gang en introduceert de hoofdkarakters op een gegronde manier. Het verhaal wordt in soort episodes verteld en naarmate de film vordert vallen de puzzlestukjes steeds meer op zijn plek. De cast is echt heel erg goed, Fanning zet op mooie wijze een sterke maar zo kwetsbare Liz neer die uit de handen van de dominee (Pearce) wil blijven. Pearce overtuigd ontzettend met deze rol, zodra hij in beeld verschijnt voel je de suspense, die dreiging die eigenlijk in de hele film aanwezig is die je bij de keel grijpt en niet meer loslaat. Carice van Houten speelt de moeder die onderdrukt wordt door de religieuze wetten van haar man. Ze doet dit erg geloofwaardig en je kan niets anders dan meeleven met haar, hoe zij keer op keer kiest om alles te doen voor haar man terwijl jij als kijker dit liever anders ziet.


De film laat de extreme kanten zien van religie en vooral het onderdrukken van vrouwen. Koolhoven brengt dit rauw en geloofwaardig in beeld. Ookal is de setting in het verleden, dit zou zomaar in het heden kunnen gebeuren of....vind plaats ergens ter wereld. Deze film laat best wel wat expliciete scene's zien en is niet voor iedereen weg gelegd maar ik wil er wel aan toevoegen dat het op een goede manier gedaan wordt en met een boodschap. Vergeet de gimmicks die ze in nederlandse films altijd gebruikten.


Brimstone staat als een huis. Alles klopt qua regie, camerawerk, geen overbodige shots, belichting, duur van de film. De muziek was trowens ook een belangrijke factor wat bijdroeg aan de film. Het complete plaatje klopte en zorgde dat je meeleefde met Liz wanneer ze vlucht van de dominee, je de onderdrukking voelde wanneer Liz's moeder de metalen kuisheidsgordel omkreeg. de tragedie waarin Liz zich bevindt waarin haar stoere, rebelse houding tegen religie het lot van anderen bepaald.


Waarom deze film gaan zien:

-  Steengoed verhaal
-  Snijdt thema's aan op indringende manier
-  Suspense is om te snijden van begin tot eind
-  Koolhoven's beste werk tot nu toe
-  Cast is fantastisch!

 Waarom deze film niet gaan zien:

-   Geen fan bent van westerns

Conclusie:
Brimstone is echt een regelrechte aanrader al is het niet een film die je met je date moet gaan kijken of lekker met familie op de bank. Brimstone snijdt thema's aan die je aan het denken zet en tegelijktijd geloofwaardig een verhaal verteld over een moedig meisje die in haar leven het nodige meemaakt. Het is een mooie, epische, suspsense western geworden die me bij de keel greep en mij niet meer los liet tot aan de credits. Tijdens de film gebeurden er dingen die ik niet zag aankomen waardoor ik mijn voorspelling over hoe de film verder zal gaan constant moest bijstellen. Als dit de toekomst is van de nederlandse film dan wordt ik daar erg blij van. Martin Koolhoven heeft voor mij een meesterwerk neergezet die me lang zal bijblijven en mij meerdere malen de film zal doen kijken om nieuwe dingen te ontdekken. Mijn complimenten aan iedereen die aan deze film heeft meegewerkt. Voor mij kan 2017 als filmjaar al niet meer stuk. Koolhoven is de toekomst van de Nederlandse film(industrie).

Eindscore:
100/100




Hoofdrolspelers:
Dakota FanningDakota Fanning...
Liz
Carice van HoutenCarice van Houten...
Anna
Kit HaringtonKit Harington...
Samuel
Guy PearceGuy Pearce...
The Reverend
Paul AndersonPaul Anderson...
Frank
Carla JuriCarla Juri...
Elizabeth Brundy
Emilia JonesEmilia Jones...
Joanna






Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal