Skyscraper Review

Regie:   Rawson Marshall Turber
Cast:     Dwayne Johnson, Neve Campbell, Noah Taylor, Pable Schreiber
IMDb:  link

Skyscraper werd gemarket, deels door filmsfans en deels door filmcritici, als een aktiefilm a la Die Hard, je weet wel die klassiek aktiefilm met Bruce Willis die een heel leger terroristen afknalt om zijn familie te redden en dit deed op destijds spectaculaire wijze. De marketeers achter deze film besloten om daarin mee te gaan door filmposters online te knallen met een duidelijke referentie naar de eerdergenoemde aktieklassieker. Of dit een succesvolle beslissing zou zijn moest nog blijken wanneer de film uit zou komen.

Dwayne Johnson speelt in deze film een echte family guy genaamd Will Sawyer die een eigen bedrijf heeft dat op het gebied van security en advies geeft aan bedrijven. Op een dag krijgt hij een grote kans om zijn bedrijf op de kaart te zetten en om dit te doen moet hij advies geven over de (brand)veiligheid van de allergrootste gebouw in Hong Kong genaamd The Pearl. Op de dag van zijn grote presentatie breekt echter de hel los in The Pearl en moet hij zijn gezin zien te redden uit The Pearl terwijl er een grote brand woedt. Zijn barre tocht op weg naar de top van dit immens gebouw is waar het in Skyscraper om draait.

Johnson is de laatste tijd wel vaak te zien, Rampage was alleraardigst maar geen hoogvlieger. Ik hoopte dus niet dat Skyscraper zo'n soort film zou worden maar dan zonder gemuteerde monsters. Helaas is dit wel het geval. In het begin zal je een zwak krijgen voor Will als family guy en leef je met hem maar naar de dag van zijn presentatie. Wanneer het verhaal zich eenmaal ontvouwt blijft er niet veel meer over dan een 13 in dozijn scene's die we vaker hebben gezien in films maar die het dan zoveel keer beter doen. Bepaalde one-liners zijn echt té cheesy voor woorden en vrijwel in het begin is er scené waarvan je weet dat dit een sleutelrol gaat spelen in de climax.

Ik vind ook Johnson ook ondermaats in zijn rol als Will. Je snapt zijn strijd met de elementen en zijn eigen kunne maar het komt totaal niet geloofwaardig over. Veel sequences zie je van mijlenver aankomen en daardoor is de spanning niet echt hoog. Iets wat je wel zou verwachten van iemand die een superhoog gebouw beklimt..... Als laatste wil ik de CGI aanstippen want sommige scene's zagen er zo CGI uit dat ik eerder een cynische glimlach had dan dat ik omver geblazen werd. Deze film had een torenhoog budget maar heeft niet gebracht waar ik op had gehoopt en verdenk stiekem dat het salarisstrookje van Johnson de grootste aandeel heeft aan de hoogte van dit budget, namelijk 125 miljoen dollar!

Ga je naar deze film verwacht dan niet al te veel. Verwacht je klapper a la Die Hard dan kan je dat echt schudden. De marketeers hebben daarvoor té hoog van de bijna letterlijke toren geblazen. Qua cast is het oké en bij tijd en wijlen vind ik de Aziatische acteurs beter gecast dan Campbell en Johnson. En nogmaals laat Hollywood alsjeblieft ophouden met de "asian touch" in Hollywood films. Dit werkt echt niet en vrees dan ook niet veel goeds voor het aankomende jaws meets sharknadofilm The Meg met Jason Stetham en Li BingBing.

De regie is echt een rommeltje en screenplay is super cheesy en kon zoveel malen beter worden uitgewerkt, zeker gezien het budget. De film werd vergeleken met Die Hard en het resultaat is dat Skyscraper niet eens in de schaduw kan staan van deze iconische actiefilm. De exotische locatie lijkt ook random gekozen vanwege het verhaal en sommige momenten acteren de Aziatische acteurs beter dan de Hollywoodacteurs. Deze film is leuk voor on-demand maar zeker geen bioscoopbezoek waardig.

50/100