Wonder Review: hartverwarmend mooi

Wonder lijkt aan de trailer te zien op een film met een gegeven die we eerder gezien hebben in o.a. Pay it Forward en de TV serie Life goes on. Een jongen waar ogenschijnlijk iets mee is en je zijn reis door het leven volgt. Op zijn tijd kan ik zo'n film zeker waarderen en ging kijken of mijn gevoel klopte of toch niet.

Stephen Chbosky regisseerde eerder de filmadaptie van The Beauty and the Beast en gaat nu van een muzikaal sprookje naar een dramafilm. Dit kan interessant uitpakken. Als je de lijst met acteurs bekijkt vallen natuurlijk Owen Wilson en Julie Roberts op die beide de ouders spelen van Auggie. Beide acteurs hoeven denk ik geen introductie. Auggie wordt gespeeld door Jacob Tremblay (The Book of Henry en Shut In). Izabela Vidovic speelt Auggie's zus Via. Izabela speelde eerder in Homefront, About a Boy en tv serie The Fosters.

Wonder gaat over Auggie, een jongen die lijdt aan een genstoornis met een misvormt gezicht als gevolg. Hij is nooit naar school geweest, zijn moeder gaf hem les. Nu is hij op een leeftijd gekomen dat zijn moeder besluit hem naar school te laten gaan en merkt Auggie voor het eerst hoe het is om om te gaan met andere kinderen, om te gaan met zijn "beperking" en vooral wat hij daarvan moet leren.

De film begint met Auggie's grootste passie, ruimtevaart en geeft een luchtige maar symbolische hint naar hoe het verhaal zich zal ontvouwen. Je maakt snel kennis met de belangrijkste personen in Auggie's leven waarna je aan de hand wordt genomen op een reis door een mooie, emotionele periode in zijn leven. Wonder is opgedeeld in een aantal hoofdstukken die de kijker langzaam laat zien wie de mensen om Auggie heen zijn en waar ze vandaan komen. Dit zorgt voor aardig wat kleine plottwists die Wonder boven alle andere films in dit genre laat stijgen.

De chemie tussen Roberts en Wilson als ouders is oprecht en ik denk dat ieder ouder hierin iets zal herkennen. Ook zus Via komt uitgebreid aan bod om te vertellen wat Auggie's beperking met haar leven doet en hoe ze naar dingen kijkt. Chbosky is er in geslaagd om een oprechte, mooie dramafilm te maken die door de toon van de dialogen, de kijk vanuit een kind op het leven, door het hele gezin te kijken is. Meer dan eens hoorde ik aardig wat publiek snikken bij ontroerende, verdrietige of mooie momenten in de film. Wonder laat alle dingen die een opgroeiend kind meemaakt zien zonder over the top te gaan maar zoekt juist de subtiele manier waardoor het echt aanvoelt. Richting het einde is er trouwens voor de Julia Roberts fans nog iets moois wat ik niet had verwacht.

Waarom deze film gaan zien:

-  Overstijgt alle andere films in het genre
-  Hartverwarmend mooi
-  Humor is subtiel maar overtuigend
-  Inspireert en geeft stof tot nadenken

-  Als het genre je niet aanspreekt

Wonder is een wonderschoon verhaal over een kwetsbare jongen die zichzelf staande probeert te houden op weg naar volwassenheid. De cast spelen allen zeer mooie rollen en zorgt dat deze film overtuigend overkomt en menig ouder of kind zullen dingen herkennen. Deze film dreigt onder te sneeuwen tussen alle blockbusters en dat is jammer. Alle acteurs, jong of oud, spelen oprecht en gaan echt op in hun rol. Na het zien van deze film verliet ik de zaal met een brok in mijn keel, ontroerd door wat ik heb gezien. Deze film overstijgt alle andere films in dit genre vanwege zijn oprechte manier van vertellen, de acteurs en kwetsbaarheid die sommige karakters laat zien. Het verhaal begint wellicht cliché voor het genre maar daarna toont deze film het ware verhaal. En ik genoot van begin tot het eind.

85/100

Jacob TremblayJacob Tremblay...
Auggie