Blade Runner 2049 - Als film kunst wordt.... (spoilervrije review)

De allereerste Blade Runner film werd een enorme culthit en bood een kijkje in hoe de toekomst er mogelijk uit zou zien. Harrison Ford en Rutger Hauer schitterde in deze film. Nu zoveel jaar na dato komt Blade Runner 2049 uit. Zou dit een vervolg zijn  van de eerder genoemde klassieker of een prequel?

Denis Villeneuve is verantwoordelijk voor de regie van deze film en werkt samen met Ridley Scott als uitvoerend producer. Villeneuve heeft met Arrival begin dit jaar bewezen hoe je een sci-fi verhaal kan neerzetten waarbij spanning, dialoog en kleurgebruik belangrijke elementen zijn. In de hoofdrollen zien we onder andere Ryan Gosling als de jager op "replicants" genaamd "K". Gosling speelde ondermeer in La La Land en Gangster Squad en weet altijd sterke karakters neer te zetten. Verder zien we ook Sylvia Hoeks (Whatever happens en tv series als Overspel en Bloedverwanten) als de charmante maar dodelijke Luv. In de originele Blade Runner hadden we Rutger Hauer en nu in deze film dus Sylvia Hoeks. Opvallende rol is ook weggelegd voor Jared Leto als Luv's baas. Leto was eerder te zien in Suicide Squad waarin hij The Joker op verfrissende wijze neerzette. Ana de Armas speelt het liefje van K. Ana zagen we o.a. in War Dogs, Overdrive en Annabelle. Uiteraard zien we Harrison Ford ook weer terug, ik denk dat hij verder geen introductie nodig heeft....

Zoals de titel doet vermoeden speelt de film zich af in 2049. Een officier genaamd K. maakt deel uit van een speciale politie-eenheid. In zijn zoektocht naar zogenoemde "replicants" ontdekt hij een duister geheim wat niet alleen een impact heeft op zichzelf maar op de hele wereld. Op zijn zoektocht loopt hij nieuwe maar ook oude vijanden tegen het lijf.

De film begint met een hint naar de eerste Blade Runner wat velen als een klassieker beschouwen. Vanaf deze allereerste scene ademt de film een sfeer uit zoals je die zelden ziet. Kleurcontrasten wisselen elkaar stijlvol af en wanneer we voor het eerst met K. kennismaken roepen zijn akties vragen op, die gelukkig in de film worden beantwoordt. In het begin moest ik even wennen aan het langzaam vertellend verhaal maar eenmaal in de film gedoken laat het je niet meer los.

Cinematografisch gezien is dit een waar kunstwerk, de (soms subtiele) symboliek, de visuele effecten, kleurgebruik en camerawerk zorgen ervoor dat deze film een lust voor het oog en het oor is. Roger Deakins heeft de wereld van Blade Runner fantastisch weergegeven en hoop oprecht dat hij een oscar wint hiervoor. Deakins, Scott en Villeneuve tonen met deze film een gouden team te zijn.  Zij hebben gezorgt dat de cast goede karakters neer kunnen zetten met diepgang en een stukje mystiek. Sylvia Hoeks is echt een actrice om in de gaten te houden. Ik vind haar spel heel goed en overtuigend. En dan is er Jared Leto die met een kleine rol veel indruk achterlaat.Wat betreft Harrison Ford, ik vind dat hij met deze rol zijn beste rol neerzet in de afgelopen jaren. Je ziet dat zijn karakter zichtbaar heeft geleden door alles wat er is gebeurd.

Deze film zal niet voor iedereen zijn. Verwacht je een snelle aktiefilm dan kom je bedrogen uit. Het is een verhalende film die je langzaam in neo-noir stijl een verhaal verteld en je antwoorden geeft en er naar laat zoeken. Blade Runner 2049 kan je meerdere keren kijken om steeds weer nieuwe dingen te ontdekken. Je hebt films die alles op dat moment overstijgt en ik denk dat daarvan ook weer eentje is die zelfs die lat iets overstijgt. En Blade Runner 2049 is er zo eentje.

Minpuntjes? Oprecht vanuit mezelf kan ik zeggen: nee! In het algemeen is er wellicht één die ik al hebt aangestipt en dat is de toegankelijkheid voor deze film. Je moet van het genre houden en daarbij misschien de eerste Blade Runner film hebben gezien. Daarmee wil ik de film echter niet in een bepaalde hoek drukken. Deze film verdient het om bekeken te worden, nogmaals en nogmaals.

Waarom deze film gaan zien:

-  Dit is zoals films horen te zijn
-  Mooi aanvulling op de eerste film
-  Acteerwerk van hele cast is gewoon klasse
-  Cinematografisch hoogstandje
-  Diepgaand, mooi verhaal
-  (audio)visueel indrukwekkend
-  Geloofwaardig (toekomstige) wereld

-  Voor de mainstream is het verhaal ietwat te traag wellicht

Blade Runner 2049 is een film die alle films van afgelopen jaren overstijgt op audio- en visueel gebied, het meeslepend verhaal wat stijlvol wordt verteld en een mooie aanvulling is op de eerste film. Regisseur, producer en cinematograaf heeft samen met de cast een oogverblindend mooie wereld gecreërd die een indruk bij je achterlaat en na laat denken over wat je hebt gezien en hoe je dit kan opvatten. Wanneer je deze film gaat zien ga dan voor het grootste scherm en het beste geluid, de moeite en extra euro's zal beloond worden! De traagheid van de film zal wellicht niet iedereen aanspreken en is ook gelijk het enigste minpuntje aan deze film. Ikzelf heb meer dan genoten en moest even nadenken voordat ik deze review wilde schrijven. Als deze film geen oscars wint, dan snap ik helemaal niks van de organisatie er achter.

100/100

Ryan Gosling Ryan Gosling ...
'K'