Deadpool 2 review

Regie:  David Leitch
Cast:    Ryan Reynolds, Josh Brolin, Julian Dennison, Leslie Uggams, Karan Soni
Imdb:  Link

De eerste Deadpool was niet alleen een super geslaagde actie-komedie over een "superheld" met een erg grote mond en veel wapens maar was ook de eerste R-rated film van Marvel. De vele cynische one-liners en scheldwoorden die uit Deadpool (Ryan Reynolds) kwamen en hoe hij in zijn doen en laten soms het publiek er bij betrekt was ontzettend hilarisch te noemen. Ik heb de film meerdere malen bekeken en uiteraard mocht hij niet in mijn collectie ontbreken. Als je Deadpool 2 gaat checken ga ik er gemakshalve van uit dat je de eerste film ook heb gezien.

In de eerste film zagen we hoe Wade de liefde van zijn leven ontmoet en hoe hij te horen krijgt dat hij kanker heeft. Omdat hij zijn liefje geen pijn wil doen besluit hij uit haar leven te verdwijnen en een bedrijf te benaderen die hij zou genezen. Na een fikse marteling die hij moet ondergaan en een wraakaktie van Wade komt hij er achter dat hij zwaar verminkt is maar ook niet kan sterven. Wat er ook gebeurd met zijn lichaam. En zo komt zijn cynische ondertoon, hunkering naar geweld en zijn superheldenkrachten samen in de stripheld genaamd Deadpool. De film eindigde in een gevechtscené tussen de dokter van Wade, die zelf ook superkrachten heeft, en Deadpool waarbij de laatst genoemd wint.

Deel 2 begint lekker hard! Wade verteld wat er daarna is gebeurd en windt er geen doekjes om. Het is meteen duidelijk welk soort film je kijkt en je houdt van dit karakter of niet. Ik ken mensen die de one-liners snel zat worden. Dat kan natuurlijk. In ieder geval zet Deadpool 2 de trend lekker door met nog meer R-rated humor en harde aktie waarbij bloed en afgehakte ledematen niet geschuwd wordt. Vooraf aan de film zagen we trailers over X-Force en hoe dit in de film verwerkt wordt is erg goed. De plottwists daarbij is leuk gedaan en brengt wat nieuws naar de Deadpool films. Josh Brolin speelde Cable, de bad guy in deze film. Brolin wist al eerder te imponeren in Avengers: Infinity War en overtuigd hier ook. Echter had ik soms bij enkele dialogen het gevoel dat ik Thanos hoorde en ook werd er op leuke wijze naar gerefereerd. Julian Dennison overtuigde ook als de jonge tiener Firefist en wist zich goed staande te houden tenmidden van Brolin en Reynolds.

De aktie en humor is wat je verwacht van een Deadpool film, hard en subtiel waar nodig en goed  te volgen. Het camerawerk is top notch trouwens en dat is belangrijk bij een aktiefilm als deze. Qua screenplay is de film precies goed al vond ik de momenten tussen Wade en zijn liefje soms iet wat tempo uit de film halen. Dit nam niet weg dat ik met een glimlach van oor tot oor Deadpool 2 heb gekeken. Ik heb me meer dan prima vermaakt en ik denk met mij velen. Deadpool 2 heeft het in de releasedagen beter gedaan wereldwijd dan Avengers: Infinity War en dat is best knap en ook niet wat ik had verwacht. Deadpool is met al zijn zieke grapjes en brute aktie aardig geliefd bij de bioscoopgangers.

Deadpool 2 is een onvervalste R-rated aktie-komedie die biedt waar je precies voor komt. Bikkelharde aktie, de inktzwarte one-liners van Deadpool en de goed uitgewerkte karakters er om heen. Het gaat op een goede manier verder waar deel één ophield en gooit je in een zelfde achtbaan als dat de eerste film was met wat meer grappen en aktie. De plottwists is heel goed gedaan in het midden van de film en biedt een andere kijk of sommige helden danwel schurken.

90/100