Molly's Game: spoilervrije review

De feestdagen zijn achter de rug, net als de rest van 2017 en hopelijk wordt 2018 weer een mooie filmjaar voor alle filmliefhebbers. De eerste review van dit jaar is die van Molly's Game. Een film die ik al even op mijn radar had. Dit vanwege het (waargebeurde) verhaal, de interessante cast en regisseur.

Aaron Sorkin regisseert Molly's Game en dat hij met dit genre prima uit de voeten kan bewees hij o.a. met de film over Steve Jobs. Ook was hij schrijver van A Few Good Men en The American President. De hoofdpersonage Molly Bloom wordt vertolkt door Jessica Chastain die eerder speelde in de sci-fi klassieker Interstellar, het aparte Crimson Peak en The Huntsman: Winter's War. Naast Chastain schittert Idris Elba als raadsman van Molly. Hem zagen we recent nog in The Mountain Between Us en eerder in Avengers: Age of Ultron. Kevin Costner speelt de vader van Molly. Costner heeft tal van klassiekers op zijn naam staan zoals Dances with Wolves, The Postman, Waterworld en JFK.

Molly's Game verteld het waargebeurde verhaal van Molly Bloom. Een vrouw die naastig op zoek is naar een springplank die haar een glansrijke carrière kan bieden gepaard met veel rijkdom. Die springplank vindt ze uiteindelijk in het organiseren van een klein pokertoernooi. Voor dit toernooi kunnen alleen de beste (en rijkste) spelers meedoen. De inzet is torenhoog, net als de ego van de mannen die hier op af komen. Molly moet steeds harder haar best doen om haar grip te houden op het wereldje waarin ze leeft en eigenlijk ook zelf gecreëerd heeft.

De film begint een beetje als een videoclip uit begin jaar 2000, snelle beelden en Molly die als een narrator samenvat hoe het haar verging, wat er gebeurd en geeft de kijker een leuke inleiding naar het eigenlijke verhaal. Van het verleden gaan we naar het heden en zien we snel hoe Molly in het pokerwereldje rolt. Chastain heeft het duidelijk naar haar zin in haar rol als Molly en wordt eigenlijk deze personage. Het samenspel met Elba zit goed in elkaar en ze wisselen elkaar af met de nodige scherpe cynische opmerkingen. Elba's karakter Charlie Jaffey zoekt naar de waarheid en dit voelt echt. Ook de rest van de cast die belangrijk zijn voor het verhaal overtuigen enorm.

Het rijke wereldje waarin Molly terecht komt is echt overtuigend neergezet. Het doet me een beetje denken aan een Light versie van The Wolf of Wall Street. Sorkin weet goed het verhaal te brengen met kleine plottwists die ik wel wist te waarderen. Mocht je trouwens denken dat dit een actievolle film is dan ga je wellicht met de verkeerde verwachting naar deze film. Molly's Game verteld op goede wijze een indrukwekkend verhaal over een kwetsbare vrouw die zich sterk houdt in een keihard wereldje waar het draait om geld en ego. Ik had me op het laatste ingesteld en vermaakte me daarom prima met deze film. Het is niet een meesterwerk maar ook niet slecht. Het verhaal doet wat het moet doen en de acteurs en regisseur zijn daarvoor goed gekozen. Eén minpuntje had ik wel, zonder spoilers natuurlijk. Richting het einde zet Molly een stap die ik binnen het verhaal en het moment erg misplaatst vond en ook te snel behandeld. Laat in de comments weten welk moment jij vermoedt waarnaar ik refereer.

Waarom deze film gaan zien:

-  Goed verteld (waargebeurd) verhaal
-  Chemie tussen Chastain en Elba's karakters

-  Als je een aktiefilm verwacht

Molly's Game zet op goede wijze het verhaal neer van Molly Bloom en het wereldje waarin ze leefde en werkte. Chastain zit duidelijk in haar rol en samen met Elba schitteren ze op het witte doek. De rest van de cast vult alles perfect aan. Sorkin levert een degeljke film af die tussen middenmoot en meesterwerk in zweeft. Ik was erg vermaakt door deze film en dit is wel een film die iedereen kan gaan zien.

70/100

Jessica ChastainJessica Chastain...
Molly Bloom