(spoilervrij) review Star Wars: The Last Jedi

7 uur 's morgens was het toen ik en mede starwars fans de lokale Pathé binnenstapte om de Star Wars marathon te beleven. The Force Awakens heb ik al tig keer gezien en het ging me natuurlijk eigenlijk om The Last Jedi. In gedachten hoopte ik op een terugkeer van Luke Skywalker en is er ook nog een mogelijke verbond tussen Kylo Ren en Rey? Na een paar uur en deeltje 7 in de sage konden we het eindelijk beleven....

Niet Abrams maar Rian Johnson ging in de regiestoel zitten voor dit deel uit de langlopende franchise. Johnson heeft een aantal afleveringen gedaan van de hitserie Breaking Bad en ook nog o.a. Brick en Looper. De cast.... naast Chewbacca, C3PO, BB-8 zijn uiteraard Mark Hamill, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac en Domhnall Gleeson van de partij als de bekende personages. Eervolle vermelding waardig is Carrie Fisher in dit deel als de iconische prinses Leia.

The Last Jedi volgt de zoektocht van Rey naar Luke Skywalker. Dit omdat de rebellen hulp nodig hebben om The First Order tegen te houden om over alles en iedereen te heersen en dit niet in de meeste goede zin. Ze wordt bijgestaan door Poe, Chewbacca, Leia en komt ze ook oog in oog te staan met Kylo Ren. Vind Rey de antwoorden die zij zoekt en is Luke echt de enigst overgebleven Jedi meester?

Zoals ik zei begon begon de marathon vroeg en kregen we eerst, als opfrissertje, The Force Awakens te zien. Met deze film begon de zoektocht van Rey naar Luke Skywalker en zagen we dat ook zij iets in zich heeft, bepaalde krachten die ze kan inzetten tegen het kwaad. Alleen om dit goed te ontwikkelen heeft ze hulp nodig van Luke. Hierna dus The Last Jedi die begint waar The Force Awakens eindigde. Het begin is kalm en kort maar wel sterk en wat subtiele humor.

De eerste helft van de film deed me erg denken aan The Empire Stikes back qua achtbaan van aktie, goed getimede humor en mooi geschoten omgevingen. De brug naar de tweede helft is onmerkbaar goed en zijn er gedurende de film wat twists waardoor je personages anders kan gaan zien, goed of slecht. Cinematografisch heeft Johnson en zijn team een sfeervolle film neergezet met goede dialogen, humor waar het moet en epische momenten die alle aanwezigen in de zaal kippenvel  bezorgde. Qua camerawerk, acteerwerk en screenplay is hier niets op aan te merken. Nergens zakte de film in dankzij de gebalanceerde dosis aktie, aansluitende verhaallijnen en de humor.

Dit is een deel in de serie die wellicht er voor kan zorgen dat er nieuwe fans bijkomen of in ieder geval er voor gaat zorgen dat er meer mensen de volgende films gaan zien. Disney behoudt de magie van Star Wars en koestert de personages. Kan ik minpuntjes vinden? Wellicht een kleintje dan. Zonder spoilers kan ik zeggen dat ik de chemie tussen 2 personages goed vond maar wanneer dit tweetal iets specifieks meemaken zakt dit wel een beetje in. Doet dit afbreuk aan de rest? Nee hoor enigzins.

Nu heb ik wel nog een klein ander minpuntje benoemen maar dit lag niet aan de film zelf. Hoewel de film sterk was vond ik het uitermate jammer dat we de marathon niet in de eigenlijk bedoelde IMAX 3D konden zien. Ik hoop dat Pathé dit in de toekomst kan verhelpen want na het 4DX flop met dezelfde film is dit toch wel pijnlijk. Ja ik heb genoten maar de filmbelevning had compleet geweest als deze in de nieuwe IMAX zaal vertoond was. Goed van Pathé was wel dat ze vouchers uitdeelde ter compensatie voor gratis drankje/hapje.

Waarom deze film gaan zien:

-  Deze film is voor fans en nieuwkomers
-  Fantastisch deel in de saga
-  Goede twists en karakterontwikkeling
-  Aktiescene's zijn sterk neergezet
-  Humor is top notch

-  als je geen zin hebt om de vorige films te gaan zien
-  je nooit wat had met sci-fi of star wars

The Last Jedi is één van de beste films van dit jaar! Zo dat is gezegd. De film voelt als een perfect mix tussen Empire strikes back en Rogue One en slaat een brug tussen fans en nieuwkomers. Johnson en de rest van het team hebben een subliem vervolg gemaakt in de langlopende saga en deze film zorgt voor interessante nieuwe ontwikkelingen met bestaande en nieuwe personages. Fan of niet, ga deze film vooral zien. Disney behoudt de magie van Star Wars en zorgt deze wereldwijd geliefde franchise mooi wordt voortgezet. Ik kijk dan ook alweer uit naar deeltje 9 én naar de Han Solo film. Star Wars heeft er een fan bij!

96/100

Mark Hamill...
Carrie Fisher...