Dunkirk: Mooi en meeslepend (Geen Spoilers)


Na de nodige vakantiebreak had ik wat films in te halen voor jullie. Spiderman: Homecoming en War of the planet of the Apes heb ik inmiddels gezien (en de reviews komen snel) en hoewel ik me erg vermaakte met deze films keek ik eigenlijk wel het meest uit naar Dunkirk. De tweede wereldoorlog setting, Nolan als regisseur en de intense trailers maakte mij erg nieuwsgierig. Dit verhaal was nooit eerder verteld en als één van mijn favoriete regisseurs dit gaat doen, tja dan moet ik snel naar de bioscoop om de film te checken. En nu, nu is het tijd voor de review.

Christopher Nolan is de man die dit verhaal naar het witte doek brengt en ik ben erg fan van zijn werk. Van The Following tot en met Interstellar en alles erna of er tussenin, ik kan eigenlijk geen slechte film opnoemen van hem. De cast is op Tom Hardy na wat minder bekend bij mij. Hardy speelde natuurlijk eerder een overtuigende Bane in The Dark Knight Rises, ook van Nolan's hand. Verder zien van Kenneth Branagh als Commander Bolton. Branagh speelde o.a. in Wild Wild West en de TV film Conspiracy. Ook zien we Cillian Murphy in de rol van een getraumatiseerde soldaat. Murphy speelde o.a. in Inception (wederom een meesterwerk van Nolan), Tron en Transendence.


Dunkirk verteld het verhaal van Britse, Franse en Belgische soldaten die omsingeld zijn door de Duitsers. De troepen geëvacueerd worden en dit gebeurd aan het strand nabij het vissersdorpje Duinkerken. Jawel, Nederland dus. De soldaten moeten zien te overleven op de lange weg terug naar hun vaderland. Overal om hen heen is dreiging, van duikboten, soldaten tot aan vliegtuigen die rondcirkelen en geen genade kennen voor de vijand. Zal het ze lukken om terug te keren of wordt dit voor hen de laatste reis?

Laat ik het gelijk maar zeggen, Dunkirk is wederom een meesterwerk van Nolan's hand. De film begint beklemmend met grootste dreiging en daaromheen maak je kennis met de hoofdrolspelers en de situatie waarin ze zich bevinden. En Nolan weet met elk camerastandpunt, met de expressie op de gezichten van de karakters de wanhoop te laten voelen. Dunkirk is geen fast paced oorlogsfilm maar geeft weer hoe het in een oorlog er aan toe gaat. De reddeloosheid van de soldaten is pijnlijk te zien en de kleurgebruik is vooral donkere tinten en de dageraad is het enigste in de film dat een sprankeltje hoop laat zien.


Dunkirk is rauw zonder blood & gore. Je ziet soldaten op gruwelijke wijze sneuvelen terwijl ze tevergeefs hun zinked schip verlaten die richting de pier drijft en een paar soldaten dooddrukt met zijn gewicht tegen de pier aan. En zo zijn er meer van dit soort scenes die deze rauw trend voortzet.

De film kent een traag tempo maar past goed bij het verhaal. Zoals eerder gezegd is het camerawerk subliem te noemen, geen enkele shot is overbodig en wanneer de hel losbarst is het echt een visuele lust voor het oog en voelt het geheel natuurlijk en heb je niet het gevoel naar een CGI scene te kijken. Dunkirk voelt compleet als verhaal en als film in elk opzicht.


Zijn er minpunten? Ja ik denk eentje. Namelijk dat deze film niet voor de gemiddelde bioscoopganger is. Ik merkte dit ook tijdens de voorstelling waar ik aardig wat mensen de zaal zag verlaten na ongeveer 30 minuten in de film van de 2 uur. Wellicht hadden ze een Saving Private Ryan on steroids verwacht. De traagheid, het kleurgebruik en de minimale dialogen zullen wellicht een rol spelen denk ik. De trailers die de afgelopen tijd zijn verschenen laten vooral de aktie zien en mogelijk heeft dit bij sommige filmfans een verkeerd beeld gecreëerd. Hoe het ook zij, ik heb me kostelijk vermaakt met deze film.

Waarom deze film gaan zien:

-  Verplichte kost voor Nolan fans
-  Beklemmend van begin tot eind
-  Camerawerk, kleurgebruik en expressie zijn subliem

 Waarom deze film niet gaan zien:

-  Verwacht achtbaan van snelle aktie
-  Traagheid en minimale dialogen is niet voor iedereen


Conclusie:

Ik ben erg fan van Nolan's werk dat moge duidelijk zijn. Ik ging met hoge verwachtingen naar Dunkirk en na afloop was ik onder de indruk van het verhaal, hoe Nolan de wanhoop, de ernst en drama vertaalde naar het witte doek. Van de camerawerk tot de juist gecast acteurs, alles klopt gewoon zoals ik van Nolan verwachtte. Dunkirk is wellicht niet voor iedereen maar geef deze film een kans ondanks zijn wat trage tempo en minimale dialogen. Dit verhaal laat indruk achter bij je, fan of niet. Ik heb de voorstelling in 4K gekeken en dit was een leuk extraatje maar de film heeft het niet nodig. Indringend en beklemmend. Een regelrechte aanrader alleen niet voor een date.

Eindscore:
98/100


Hoofdrolspelers:

Fionn WhiteheadFionn Whitehead...
Tommy
Damien BonnardDamien Bonnard...
French Soldier
Aneurin BarnardAneurin Barnard...
Gibson
Lee ArmstrongLee Armstrong...
Grenadier
James BloorJames Bloor...
Irate Soldier
Barry KeoghanBarry Keoghan...
George
Mark RylanceMark Rylance...
Mr. Dawson
Tom Glynn-CarneyTom Glynn-Carney...
Peter
Tom HardyTom Hardy...
Farrier

Reacties

Populaire posts van deze blog

Underworld Blood Wars: Vervolg wat smaakt naar meer

Nerve: Neon doorspekte film over social media

Pathé Schouwburgplein heeft vernieuwde IMAX zaal